Fråga
Hej, jag har funderat på att ta upp programmering efter många års uppehåll och då jag endast använde programmering i studiesyfte. Har varit sugen på att börja med C++ och sedan gå vidare till att programmera mer spelinriktat (grafik m.m.). Vad är bästa vägen att gå för att komma igång med detta? Är det andra språk som gäller idag om man vill rikta in sig på spel eller håller det med C++?
Finns det några bra böcker i ämnet? Har någon gammal ”Lär dig C++ på 21 dagar” är den vettig eller bör man söka efter andra böcker som ger en bättre kom igång bas?
Tack på förhand.
Svar
Hej Johan, både C och C++ används idag för spel- och grafikprogrammering. När det gäller boken ”Lär dig C++ på 21 dagar” så kan den vara en bra instegsbok.
För den som vill lära sig C++ skulle det rekommenderas att man först lär sig C samt att du tar dig tid att förstå hur språket är tänkt att användas. En bok som är riktigt bra är C – A Reference Manual, ISBN: 0-13-089592-x, den boken tar även om kompatibilitet mellan C och C++. När du förstår C så kan du lätt ta till dig en C++-bok, t ex C++ Programming with design patterns revealed, ISBN: 0-201-72231-3.
Spel- och grafikprogrammering består idag huvudsakligen av 3D-grafik, vilket grundar sig i matematik på högskolenivå. Därför kan det vara bra att införskaffa sig en bok om lineär algebra. En sådan bok skulle kunna vara Lineär algebra av Karl Gustav Andersson, ISBN: 91-44-01608-5 och känns det som om man vill lära sig teorin bakom 3D-grafik så finns även boken Interactive Computer Graphics, ISBN: 0-201-77343-0.
Som komplement till böcker kan du alltid besöka några av nedanstående länkar,
- http://gpwiki.org
- http://sv.wikipedia.org/wiki/Spelprogrammering
- http://sv.wikipedia.org/wiki/OpenGL
- http://sv.wikipedia.org/wiki/Direct3D
- http://directxworld.altervista.org
- http://nehe.gamedev.net
- http://www.flipcode.com/archives