Fråga
Varje gång jag startar Microsoft Office 2007 (Windows 8) startar Office en installation, trots att jag installerat hela paketet.
Enda ledtråden jag får är att när jag startar Excel påstås det att filen stdole32.tlb fattas och därefter startas installationsprogrammet, Word ger inget meddelande om att det fattas någon fil utan installationsprogrammet startar direkt.
Jan Lindam
Svar
Det här felet kan bero på olika saker. Den vanligaste är att det finns flera installationer av Office i datorn. Det kan till exempel ha funnits en testversion av senaste Office förinstallerad i Windows när du köpte datorn. Har du sedan gjort en egen installation av 2007-versionen vid sidan av denna uppstår konflikter.
Detta borde du kunna avgöra genom att gå till Program i Kontrollpanelen. Hittar du flera Office-versioner, avinstallera den oönskade. Eventuellt kan du kanske behöva avinstallera allt som har med Office att göra och därefter också radera eventuella kvarvarande programmappar. Installera sedan om din 2007-version.
Om detta inte löser problemet kan felet ligga i Windows Installer. Öppna Kommandotolken med administratörsrättigheter (enklast genom att trycka Windows + X och välja i menyn). Skriv
msiexec /unregister
msiexec /regserver
Detta registrerar om Windows Installer. Om det inte heller är tillräckligt prova med några registerändringar. Starta Registereditorn och gå till nyckeln HKEY_CURRENT_USER Software Microsoft Office 12.0. Under denna finns en nyckel för varje Office-komponent (Word, Excel och så vidare).
Under varje sådan nyckel finns en nyckel som heter Options. Skapa ett DWORD-värde i denna nyckel och ge det namnet NoReReg. Sätt detta värde till 1. Upprepa detta för alla de Office-komponenter som krånglar.