Fråga
Jag behöver hjälp med en krånglande bildläsare som efter att ha fungerat oklanderligt nu plötsligt efter sommaruppehåll ställer till det. Min skanner är en Canoscan 5600F.
Jag har tidigare skannat av cirka 2 000 diabilder utan problem och bränt in dessa på en DVD-skiva. När jag nu på nytt försökte igen fungerade det inte alls som tidigare. Lampan i bildläsaren tändes inte. Jag hörde bara ett ”klick” och kort därefter fick jag meddelandet ”Otillräckligt minne”. Jag sökte i handbokens felsökningslista och fann raden där denna mening om ”Otillräckligt minne” visade sig. Där rekommenderades att ominstallera programmet.
Detta har jag gjort upprepade gånger och följt alla anvisningar men fortfarande fungerar inte skannern. Jämt får jag upp detta besked om ”Otillräckligt minne”. Vad är att göra?
Sune Svensson
Svar
När ett fel plötsligt inträffar är det ju något som har hänt vid den tidpunkten. Den första möjligheten är att det faktiskt blivit ett fysiskt fel på din Canoscan. Lättaste sättet att kontrollera detta är att prova den med en annan dator. Fungerar det inte där heller är det nog dags att lämna in den. Om den däremot gör vad den ska är felet att söka i din dator.
I så fall är det allra smidigaste att använda Systemåterställning för att återställa Windows till ett datum innan problemet dök upp. Om du inte har några lämpliga återställningspunkter återstår att försöka lista ut vad som hänt med datorn. Har du installerat något program som kan påverka? Avinstallera det i så fall igen.
Fundera också över hur du gör när du ominstallerar Canons mjukvara. Avinstallera hela programmet. Gå sedan in i Enhetshanteraren och ta bort enheten. Välj sedan ”Visa dolda enheter” i Visa-menyn och avinstallera även drivrutinen. Starta om datorn innan du installerar på nytt igen. Kontrollera också om det finns uppdaterad mjukvara hos Canon.