Fråga
Jag är ägare till en Netgear WNR3500, köpt hösten 2009, som har krånglat mycket sedan dess. Jag har fått den utbytt en gång utan att grundfelet blivit avhjälpt.
Felet yttrar sig på så sätt att den hänger sig och måste startas om cirka två gånger per vecka. Alldeles nyss fick jag dock förklaringen till problemet, som tydligen beror på att routern överbelastas via sin WAN-port. Om en 100-megabitswitch placeras mellan kopplingen till internet (fast lina) och routern, och hastigheten på så sätt stryps, så blir routern stabil och behöver inte startas om i tid och otid. Enligt specifikationen ska dock routerns WAN-port klara 100 megabits uppkoppling, vilket alltså uppenbarligen är en sanning med modifikation.
Rådet att placera en switch före routern för att strypa hastigheten något har jag fått från Netgears support, så de är uppenbarligen väl medvetna om problemet.
Min fråga är vad som kan anses rimligt i detta sammanhang. Krånglande routrar har vi väl alla varit med om, men här är felet alltså lokaliserat. Borde jag ha rätt till en utbytesrouter som fullt ut uppfyller specifikationen att kunna anslutas till nätet med 100 megabit? Netgear har hittills avvisat mitt önskemål med hänvisning till att garantin gått ut. Jag har dock angående detta fel flera gånger inom garantitiden varit i kontakt med Netgear utan att felet kunnat avhjälpas.
Netgear menar på att om routern ansluts till via ADSL, vilket ger en lägre datahastighet även om kopplingen sker med 100 megabit till ADSL-modemet, så fungerar routern stabilt. Netgear anser alltså att felet skulle vara mitt eget eftersom jag ansluter via en fast uppkoppling. Ingenstans i specifikationen framgår det dock att routern inte skulle vara avsedd för en fast uppkoppling på 100 megabit.
I pengar handlar det för mig om några hundralappar, men själv tycker jag att frågan är principiellt viktig när tillverkaren inte verkar anse sig behöva uppfylla sin egen specifikation. Säker finns många krånglande routrar därute som krånglar av samma eller liknande orsaker. Det skulle vara intressant att få Datormagazins syn på saken.
Pär Larsson, Umeå
Svar
Du kan inte få Datormagazins syn, men du kan få min. Netgear uppger att routern lämpar sig både för hem och företag och som du skriver framgår det ingenstans i specifikationerna att den inte klarar att anslutas till ett höghastighetsbredband. Personligen tycker jag nog att de borde ersätta dig med en produkt som fungerar. Detta har ingenting med garantin att göra – enligt konsumentköplagen kan ett ursprungligt fel reklameras i upp till tre år. Produkten har aldrig fungerat, vilket du också påtalat för Netgear, alltså handlar det om ett ursprungligt fel. Dock gäller konsumentköplagen gentemot säljaren. Det är alltså där du köpte produkten som den ska reklameras.
Den enda invändning som eventuellt skulle kunna finnas är att Netgear under systemkrav på produktsidan anger att det krävs en bredbandsanslutning med kabel eller DSL.
Ett alternativ om du inte vill bråka om saken är att prova ett annat operativsystem. WNR3500 är ju helt öppen och det står dig fritt att byta firmware. Du kan installera någon av följande:
DD-WRT: www.dd-wrt.com
Open WRT: https://openwrt.org
Tomato: www.polarcloud.com/tomato