Fråga
Jag kommer inte åt min Netgear Readynas Duo. Jag har plötsligt förlorat rättigheterna till min NAS när jag försöker komma åt filerna via Readynas mjukvara från min dator.
Det har fungerat klockrent förut, men när jag nu trycker på browse kommer felmeddelandet:
”\192.168.0.101 är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp. Inloggningsfel: kontot är för tillfället spärrat.”
Jag ska tillägga att jag försökte logga in på den via min smartphone men det blev fel med lösenordet ett antal gånger så jag försökte inte mera, efter det började problemen.
Jag kan logga in i setup som admin men jag hittar ingenstans information om att kontot ska vara spärrat eller hur man låser upp det.
Jag kommer åt alla filer från min Western digital mediaspelare. Jag kan dessutom komma in från datorn i det webbaserade gränssnittet. Felmeddelandet kommer när jag försöker komma in i utforskarläget för att kunna dra och släppa filer till och från NAS:en.
Jag har provat att göra en systemuppdatering på NAS:en, genomfört volymskanning, kontrollerat och åtgärdat kvoter samt installerat om Netgear Readynas Raidar mjukvara på datorn. Ingenting hjälper.
Joel Silfverstråle
Svar
Det här måste vara en rättighetsfråga i Windows, eftersom du kan komma åt enheten från din mediaspelare. Jag tror alltså inte att det handlar om NAS-inställningar. Har du gjort några förändringar i dina nätverksinställningar nyligen?
Börja med följande kontroller. Öppna ”Nätverks- och delningscenter” och klicka på Hemgrupp nere till vänster. Klicka på ”Ändra avancerade delningsinställningar”. Se till att alla delningar är aktiverade för ”Alla nätverk” och att nätverksidentifiering är aktiverat för Privat (som jag antar är den nätverkstyp du använder).
Leta reda på NAS:en i Utforskaren, högerklicka på någon av dess mappar och välj Egenskaper. Kontrollera vilken behörighet användaren Alla har. Redigera den vid behov.
Du kan också gå till Autentiseringshanteraren i Kontrollpanelen och klicka på Windows-autentiseringsuppgifter. Finns din NAS med där? Kontrollera i så fall att inloggning och lösenord är korrekt sparade. Lägg annars till en autentiseringsuppgift för NAS:en.