Fråga
Hej, jag har problem med en Dell XPS720 som kör Windows XP Media Center Edition. Vid start ges efter boot.ini meddelandet ”Windows/system32/hal.dll is missing or corrupt. Please reinstall a correct copy”. Windows startas alltså inte.
Recover-CD från Dell ger inget resultat. Formatering och reinstallation vill jag undvika om det går. XPS:n är cirka två år, ingen mer garanti.
Jag tänker i stället göra följande – koppla masterhårddisken i XPS:en via en USB-övergång till en bärbar och slå på strömmen i båda. I den bärbara hoppas jag nu få se hårddisken i XPS:en som en enhet, D: eller vad det blir. Sedan letar jag i D: fram boot.ini.backup och säkerhetskopian till hal.dll i på hårddisken och skriver över boot.ini och hal.dll i XPS:en med kopiorna. Eller tar hal.dll från den bärbara och skriver till D:. Båda datorerna har SP3.
Slår av strömmen i båda och kopplar tillbaka hårddisken till XPS-bussen. Slår på XPS:en och ber en bön. Ett problem kan vara att XPS har två hårddiskar i RAID(0).
Vad tror du – är det värt ett försök? Något att tänka på?
Svar
Felmeddelandet om fel på hal.dll har jag skrivit om tidigare. Det beror oftast inte alls på något fel på just hal.dll, utan på filen boot.ini. Så din idé om att ersätta denna med en säkerhetskopia är helt riktig. Har du en kopia av hal.dll skadar det ju dock inte att försöka byta den också. Du kan däremot inte använda motsvarande fil från den bärbara, eftersom den inte är likadan. Hal.dll är unik för varje dator och beroende av hårdvaran.
Även tanken om att använda en annan dator är bra. Problemet är dock, som du själv skriver, att du har två RAID0-kopplade diskar. Då kan du inte bara ta den ena, eftersom den endast innehåller hälften av informationen.
En lösning skulle möjligen kunna vara att i stället ansluta en extra hårddisk till XPS-datorn och sedan starta med någon CD-skiva som ger dig möjlighet att flytta filer mellan hårddiskarna, exempelvis Ultimate Boot CD eller någon Linux-distribution. En sådan skiva kan du också använda till att söka efter fel på hårddisken och kanske lyckas reparera den skadade filen.
En annan metod som fungerar är att göra en reparationsinstallation av Windows. Men då krävs en äkta Windows-skiva, inte den återställningsskiva du fått från Dell.