Fråga
Jag har ominstallerat Windows 7 Home Premium, då jag fick felmeddelande när jag körde Baseline Security Analyzer:
”Failed to download update databases.
The catalog file is damaged or an invalid catalog”
Efter ominstallation kommer samma fel. Vad kan jag göra åt detta? Jag har försökt med både datornamn och IP-adress utan annat resultat.
Jag har återställt mina gamla filer från XP (sparade på extern disk). Efter genomgång av windows.old har jag återinstallerat de program jag vill ha kvar och sedan tagit bort win.old eftersom jag sparade alldeles för mycket. I övrigt fungera Windows 7 Home Premium suveränt. Men varför får jag ovannämnda felmeddelande när jag kör BSA?
Svar
Jag kan tänka mig flera orsaker till problemet. För det första, kontrollera att du kör rätt version av BSA. Windows 7 kräver version 2.1.1. Se också till att du kör programmet som administratör. Annat att kontrollera är din brandvägg, som måste tillåta anslutning för att ladda ner databasfilen till programmet.
Fungerar det inte i alla fall kan du prova att ladda ner filerna manuellt. Det handlar om dessa tre:
- wsusscn2.cab – http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=76054
- wuredist.cab – http://update.microsoft.com/redist/wuredist.cab
- muauth.cab – http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=43266
Dessutom behövs Windows Update Agent standalone installer (WindowsUpdateAgent30-x86.exe för 32 bitar eller WindowsUpdateAgent30-x64.exe för 64 bitar), men den är troligen redan installerad. Annars finns den i arkivfilen wuredist.cab – http://update.microsoft.com/redist/wuredist.cab
Placera samtliga filer i mappen C:Users<användarnamn>AppDataLocalMicrosoftMBSA2.1.1Cache innan du startar en sökning med BSA. Mer information finns här: http://technet.microsoft.com/en-us/security/cc184922.aspx