Fråga
För några månader sedan när jag körde Windows Update fick jag ett meddelande om att uppdateringen inte kunde slutföras och en sökning med hjälp av Windows felsökning gav rådet att använda programmet Regcure Pro från Paretologic.
Programmet som jag uppfattade som en testversion laddades hem och kördes. Ett meddelade om att en registrering av programmet erfordrades för att det skulle fungera visades. Men det var inte bara registrering som behövdes, det skulle också betalas.
Eftersom rekommendationen att använda programmet kom från Microsoft kändes det OK att köpa och köra detsamma. Så gjordes, och efter detta fungerade Windowsuppdateringen utan problem. Senare upptäcker jag att det hänt något med e-postprogrammet Thunderbird. Knappen ”Ta bort” fungerade inte och mappar hade försvunnit, papperskorgen och arkivmapparna var borta. Efter en del fruktlösa försök att komma tillrätta med problemet skickade jag ett e-postmeddelande till Paretologics support.
Svaret kom relativt snabbt, men var till föga nytta. Man upplyser om att Windows System Restore finns och hur man gör för att köra det. Man tar också mitt meddelande som en begäran om återköp och verkställer detta.
Återställning löste ju ingenting. (Var det deras vetskap om detta som föranledde återköpet?) Regcure Pro kanske är ett alldeles utmärkt program, men nog borde man kunna köra det med dess grundinställningar utan att det ska förorsaka liknande problem.
Läget nu är att de ursprungliga filerna C…/ Användare / xxx /AppData / Local / Thunderbird / Profiles / xxxxx.default och C…/ Användare / xxx /AppData / Roaming / Thunderbird / Profiles / xxxxx.default finns sparade.
Om jag avinstallerar Thunderbird och därefter tar bort mapparna Thunderbird i både Local och Roaming kan en ren nyinstallation av Thunderbird göras, men om jag sedan tar bort / xxxxx.default och ersätter med och ändrar namnet på den gamla / xxxxx.default är jag tillbaka på ruta ett utan att papperskorgen fungerar. Jag vill ju ha kvar mina arkivmappar och adressboken. Hur ska jag göra?
Göran
Svar
Jag har mycket svårt att tänka mig att felsökaren i Windows skulle ge rådet att använda ett externt program. Det förekommer inte. Är du säker på att du inte klickat på någon extern länk?
Regcure Pro är ett registerstädningsprogram bland många och som alla sådana är dess värde och funktion tveksamma. Paretologic tar dessutom bra betalt och använder en aggressiv marknadsföring. De annonserar sig också som Microsoft Partner Gold Application Development, men detta innebär bara att de någon gång fått ett program testat för kompatibilitet och de finns inte längre att finna som partner hos Microsoft.
Men till ditt problem. Att kopiera in den ursprungliga profilen i ett nyinstallerat Thunderbird är nog inte att rekommendera. Mozilla själva föreslår metoden att först skapa en ny profil och sedan stegvis kopiera filer från den gamla profilen för att undvika de filer som skapar problem.
Deras tips är att bara kopiera sådant som inte går att återskapa, som meddelanden, eller som skulle innebära mycket arbete att återskapa, som adressbok och kontoinställningar. De olika filerna i profilen är:
- Kontoinställningar – user.js (om den finns) och prefs.js
- Teman och tillägg – mappen extensions
- Adressböcker – abook.mab och history.mab
- Cookies – cookies.txt
- Ordlista – persdict.dat
- E-post – mapparna Mail (POP) och ImapMail (IMAP)
Enligt Mozilla går det att kopiera även e-postmapparna, men de rekommenderar att tillägget Importexporttools (https://freeshell.de//~kaosmos/mboximport-en.html) används i stället. Med hjälp av detta kan du välja vad du vill importera till din nya profil från den gamla.
Du hittar en instruktion här: http://kb.mozillazine.org/Importing_folders