Fråga
Hej, jag har ett mystiskt problem. På tre trådlösa nätverk hittills har jag kommit till läget ”connected” – utan att få kontakt med internet.
Jag startar det trådlösa och loggar in med wpa-nyckeln. Jag får ”acquiring network key” och sedan ”connected”. Nu kan jag pinga eller surfa till ADSL-modemet (X5668) och övriga datorer på det trådlösa nätverket – men kommer inte åt internet, vare sig med ping eller http. Andra datorer kommer lätt åt internet genom modemet, såväl kablat som trådlöst. Det funkar lika illa om jag stänger av brandväggen (Windows) på maskinen.
Den aktuella datorn (Hp nc6400) kör XP Professional, fullt uppdaterat, med Panda som antivirusskydd. Modemet är standardinställt (ingen mac-adressfiltrering till exempel) och andra datorer kommunicerar lätt genom modemet. Så vad kan hindra denna maskin från att få kontakt med internet (eller från att se svaren)?
Svar
Eftersom du utan problem ansluter till övriga dator är det nog så att du har en felaktig gateway-adress inställd. Om du hämtar datorns IP-adress via DHCP ska du normalt också få gateway denna väg, men om du har en fast gateway inställd och den är felaktig får du den effekt du beskriver.
Högerklicka på nätverksikonen nere i meddelandefältet och välj Status, eller om du inte har någon ikon där, klicka på startknappen, högerklicka på ”Mina nätverksplatser”, välj Egenskaper och fortsätt sedan med att högerklicka på nätverket och välja Status.
Byt till fliken Support. Där hittar du uppgiften om Standard-gateway. IP-adressen ska vara densamma som routern/modemet för att det ska fungera. Om den inte är det, gå tillbaka till fliken Allmänt och klicka på knappen Egenskaper. Dubbelklicka på raden ”Internet Protocol (TCP/IP)”.
Kontrollera och rätta eventuellt till IP-adressen för Standard-gateway. Om ”Erhåll en IP-adress automatiskt” är markerat är gateway-raden grå och kan inte ändras. Men klicka på knappen Avancerat, så går det att göra i nästa fönster. Om det finns en felaktig adress, ta bort den, men du kan också behöva skriva in rätt adress.