Med Ideacentre K210 ger sig Lenovo ut på den globala marknaden för stationära konsumentdatorer.
Tidigare i år gjorde Lenovo debut på världsmarknaden med den bärbara konsumentdatorn Ideapad, och nu vill den kinesiska datorleverantören även konkurrera med stationära system.
Ideacentre är en Intel-baserad persondator med ett par ovanliga funktioner. Dels använder den Veriface-tekniken för inloggning. Tekniken känner igen användarens ansikte och låter honom eller henne logga in på systemet via en webbkamera. Webbkameran utnyttjas även för Brightvision-tekniken som anpassar bildskärmens ljusstyrka i förhållande till hur långt ifrån bildskärmen användaren befinner sig.
Datorerna i Ideacentre K210-serien kan bland annat fås utrustade med Intel-processorer upp till Core 2 Quad, ATI Radeon 2600 XT-grafikkort med 512 megabyte grafikminne, Blu-ray-enhet och 5.1-ljudkort.
På USA-marknaden kostar Ideacentre K210 från 379 dollar och uppåt. Till datorn erbjuder Lenovo bildskärmar i 19- och 22-tumsformat för 229 respektive 299 dollar.
Av: Mats Andersson