Google har lanserat musiktjänsten Google Music i USA efter en tids betatestande. EMI, Sony Music Entertainment, Universal och 23 andra oberoende skivbolag bidrar med innehåll för att skapa ett bibliotek på 13 miljoner låtar.
Däremot har Warner Music Group valt att inte delta. Även om den kommer sent är tjänsten uppenbart en direkt utmaning mot Apples dominans inom denna sektor – Itunes Store har fått härja ganska fritt sedan 2003.
Även om Google Music främst riktar sig mot enheter med Android med hjälp av en nedladdningsbar app finns det även möjlighet att komma åt tjänsten från andra plattformar i en webbläsare. Tjänsten integreras också med det sociala nätverket Google+. En ny studie från Gartner visar att mer än hälften av alla smartphones som sålts mellan juli och september kör Android, vilket innebär mer än 60 miljoner enheter, att jämföra med att Apples IOS-telefoner svarade för 15 procent av marknaden under samma period. Det borde alltså finnas potential för Googles nya satsning att lyckas.
Google har inte avslöjat några planer på att erbjuda Google Music utanför USA.