AMD har introducerat varumärket Fusion och lanserat de första Fusion-produkterna.
De flesta trodde nog att Fusion skulle komma att stå för AMD-produkter med AMD CPU och ATI GPU i en och samma krets, och det kanske Fusion också kommer att göra. Men när AMD nu introducerar varumärket Fusion visar det sig att man kommer att använda det tidigare arbetsnamnet på ett betydligt friare och bredare sätt.
Den första produkten under Fusion-varumärket är en liten applikation med vars hjälp datorspelsnoviser enkelt ska kunna optimera sina AMD-baserade datorsystem för spel. En testversion av verktyget kan laddas ned från AMD:s Game-webbplats eller från Fusion-marknadsföringsplatsen på webben. Med verktyget kan användarna stänga ner applikationer som inte behöver köras och därmed tilldela större datorresurser till spel.
Men detta är bara ett första steg i AMD:s Fusion-strategi. Fusion är inte bara ett varumärke och namnet på en kampanj som AMD planerar att bedriva åtminstone fram till och med årsskiftet. Med Fusion vill AMD också markera att man fokuserar fullt ut på kärnverksamheterna processorer och grafikkretsar.
Under Fusion-varumärket lär vi komma att få se hård- och mjukvaror och tjänster för alla företagets målgrupper från stora koncerner till vanliga konsumenter.
”The future is Fusion” är den devis under vilken AMD vill markera att man inom företaget, i samarbete med andra företag och i nära kontakt med användarna ska utveckla nästa generation produkter som ska förändra våra liv. Det hävdar i alla fall AMD på sin Fusion-webbplats.
Av: Mats Andersson