Facebook är fortfarande populärt bland svenskarna, 66 procent av alla internetanvändare utnyttjar fortfarande tjänsten.
Rapporten Svenskarna och internet 2013 från .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) släpps i sin helhet den 20 november, men redan nu publiceras statistik som säger att 66 procent av svenskarna fortfarande använder Facebook.
Spridningen har stannat av, men användandet ökar fortfarande något i nästan alla åldersgrupper. Twitter ökar däremot kraftigt bland svenskarna, här har en fördubbling skett på två år. I rapporten framgår också att det nu är nästan lika många som använder Instagram som Twitter.
– Det dagliga Facebookanvändandet minskar något bland ungdomar, medan det ökar bland dem som är lite äldre. På Twitter och Instagram ökar aktiviteten ju yngre man är. Generellt är kvinnor mer aktiva än män på Instagram, medan skillnaden är mindre på Facebook och Twitter, säger Pamela Davidsson, chef för statistik och fakta på .SE.
I genomsnitt ägnar vi drygt tre timmar i veckan åt olika sociala medier. I åldersgruppen 12-25 år är siffran 6,6 timmar vilket är en tredjedel av all den fritid de tillbringar på internet. Bland de äldre – 26 till 55 år – sjunker andelen till en femtedel (22 procent).
17 procent av svenskarna använder Twitter, en fördubbling jämfört med för två år sedan, då siffran var åtta procent. Totalt i befolkningen har 15 procent åtminstone någon gång använt Instagram, fem procent gör det dagligen.