Intel backar från planerna på att lansera en dedikerad grafikkrets baserad på Larrabee under 2010.
Larrabee skulle släppas på marknaden i form av en traditionell grafikkrets för att på sikt ta över den traditionella processorns roll och leverera prestanda som man tidigare bara kunnat drömma om.
Nu verkar det som om Intel och alla grafiksugna konsumenter och programmerare får fortsätta att drömma ett tag till.
När processortillverkaren visade en kort demonstration av ett fungerande Larrabeesystem under Intel Developer Forum i San Fransisco i september uppgav företaget att de skulle lansera en första grafikprodukt baserad på Larrabee under 2010.
Nu har de ändrat sig.
Nick Kuffer vid Intel säger till Cnet.com att utvecklingen inte gått som planerat och att företaget inte lyckats generera tillräckligt med prestanda ur komponenterna. Därför blir den första Larrabeeprodukten ingen dedikerad grafikprodukt.
Istället kommer tekniken att lanseras som en mjukvarubaserad utvecklingsplattform.
Larrabee använder samma instruktioner som en traditionell flerkärnig x86-processor vilket bland annat gör att Intels teknik kan ge systemet extra processorkraft även i andra applikationer. Intel har även visat exempel där Larrabee kräver 30 procent färre kodrader än motsvarande programmering i Direct X.