Nästa generation Windowsmobiler släpps i butik om drygt en månad. Utbudet blir rejält redan från start med 10-15 nya modeller från olika tillverkare, tror Peter Wissinger på Microsoft i sin blogg.
Microsoftutvecklarna har bland annat filat på gränssnittet som ska vara lättare att göra mer personligt och enklare att hantera utan pekpenna. Dessutom är webbläsaren förbättrad.
Microsofts slår även ett slag för Windows Marketplace for Mobile, företagets version av Apples mobila mjukvarubutik App Store, där användaren kan tanka ned applikationer till sin telefon.
Företaget lanserar dessutom My Phone, en nätbaserad gratistjänst som kan säkerhetskopiera innehållet i Windowsmobiler. Med My Phone kan användaren synkronisera kalender, bilder, musik, kontakter, sms och mejl mellan mobil, dator och webb. Existerande Windows Mobile-användare kan testa betaversionen på http://myphone.microsoft.com (kräver Windows Live-konto).
Den nya versionen av operativsystemet är en efterlängtad uppdatering för många existerande Windows Mobile-användare. Men Microsoft hoppas även nå nya kunder.
– Windows Phone är ett viktigt steg i vår satsning på konsumentmarknaden. Om tidigare Windowstelefoner främst attraherat affärsanvändare, är de nya telefonerna snyggare, lättare, roligare och i många fall billigare, säger Martin Tiveus, VD för Microsofts konsumentdivision.