De två företagen går samman på webbsöksfronten för att försöka konkurrera med Google.
Efter åratal av fientlighet och uppköpsbud har Microsoft och Yahoo nu enats och slutit ett omfattande samarbetsavtal företagen emellan. Det handlar om att öka den gemensamma styrkan när det gäller webbsökning och vem det riktar sig emot är det nog ingen tvekan om, även om man säger att syftet är att förbättra upplevelsen för både användare och annonsörer, samt att tillsammans leverera värdefull innovation till branschen.
Microsofts nya sökmotor Bing, som lanserades för bara några månader sedan, kommer framöver att leverera sökresultat till båda företagen. I stället kommer Yahoo med sitt större annonsörsnätverk att stå för försäljning av sökannonsering.
Microsofts VD Steve Ballmer kommenterade det historiska avtalet med att det kommer att ge sökmotorn Bing det arbetsutrymme som behövs för att konkurrera effektivt och locka fler besökare och annonsörer.
Yahoos VD Carol Bartz låter lika nöjd när hon meddelar att Yahoos användare även fortsättningsvis kommer att uppleva sökningen som en vital del av sin Yahooupplevelse och få utökade möjligheter tack vare den styrka avtalet ger, på samma sätt som annonsörerna kommer att dra nytta av uppskalningen.
Avtalet är tioårigt och ger Microsoft exklusiv tillgång till Yahoos sökteknik och möjlighet att integrera tekniken i Bing. Avtalet kommer att prövas av reglerande myndigheter innan det träder i kraft.