Över hälften av kvinnor och unga i Sverige uppger att de hellre avstår från sex under en månad till förmån för sin mobil.
En ny studie från Swappie visar att unga och kvinnor föredrar att avstå sex framför att skiljas från sin mobil. Fler än hälften, 53 procent, av kvinnor och nästan sex av tio, 59 procent, av 18–24-åringar skulle hellre gå en månad utan sex än att ge upp sin smartphone för en vecka. Bland män är siffran betydligt lägre – här uppger endast tre av tio, 34 procent, att de skulle kunna tänka sig att avstå sex för en månad till förmån för sin mobil.
Resultatet från undersökningen stöder den senaste tidens rapportering om att dagens unga har mindre sex än tidigare generationer. Just smartphones lyfts fram som en bidragande anledning till detta fenomen.
– Att Gen Z är den första generationen som växt upp med smartphones har med stor sannolikhet haft inverkan på den relation unga idag har till sin mobil, något som också syns i vår studie. Att det är så pass stor skillnad mellan män och kvinnor är också förvånande – enligt undersökningen är även ålder utmärkande, äldre personer väljer hellre att avstå från sin mobil än sex och vice versa, säger Karin Armgarth, Sverigechef på Swappie.
Enligt undersökningen använder kvinnor över lag sin mobil mer än män. Fler än tre av tio (35 procent) av kvinnorna använder sin mobil mellan fyra och åtta timmar per dag, för män ligger denna siffra på 22 procent. Däremot väljer män i större utsträckning än kvinnor att ta med mobilen på toaletten (44 procent jämfört med 38 procent för kvinnor).
Undersökningen visar också att:
- En tredjedel av svenskar (34 procent) tillbringar mer än 4 timmar med mobilen varje dag.
- Kvinnor försöker mer aktivt att minska sin skärmtid. Nästan hälften (48 procent) uppger att de har försökt minska sin skärmtid, jämfört med en tredjedel av männen (34 procent).
- Bland de respondenter som har försökt minska sin skärmtid uppger var fjärde (24 procent) att de inte lyckats. Detta är särskilt påtagligt för kvinnor där siffran ligger på 28 procent.
- Mer än hälften (53 procent) av svenskarna har aldrig tagit en paus från sociala medier.
Undersökningen genomfördes online i maj 2024 och besvarades av 1000 personer mellan 18–65 år runtom i Sverige.