Med uppdaterade motorer och stabilare konstruktion imponerar både Xiaomi Electric Scooter 4 Pro & 4 Lite
Ibland kan det kännas som att det måste vara svårt att vidareutveckla vissa produkter utan att de skenar i väg i pris och de lösningar som redan finns är ”bra nog” för marknaden. Vi har haft lite av en sådan uppfattning rörande el-scootrar där det sedan hastigheten låstes vid maximala 20 kilometer i timmen känns som att det enda mer konkreta som kunnat förbättrats varit batteriet och dess laddning. Men efter att under cirka två veckor kunna testa Xiaomis nya modeller Electric Scooter 4 Pro & 4 Lite måste vi säga att vi har omvärderat denna uppfattning. En annan förutfattad mening vi hade inför detta test var att en Pro modell i samma serie alltid hade samma som en Lite modell men med lite av extra ”allt”. Men även detta visade sig vara fel för trots att det finns markanta skillnader som är till Pro modellens fördel så har även Lite lösningar som vi faktiskt tycker är bättre och mer genomtänkta.
Större och stabilare
Den första tanke som troligen kommer att slå många som tidigare ägt eller äger en el scooter är vikten på dessa både modeller. För modellerna väger dryga 16 (lite) respektive 19 kilo (pro) vilket med förpackning hamnar på dryga 20 kilo. En anledning till den förhållandevis höga vikten är att modellerna kommer i en mycket stabil konstruktion samt att de även är högre jämfört med flera alternativa modeller. Lite enheten mäter i uppvikt format 1 219 x 1 141 och Pro enheten 1 215 x 1 150 millimeter vilket i transportläge, nedvikt format, blir till en höjd av 53 respektive 506 millimeter.
Båda enheterna använder en ram i starkt kolstål vilket är grunden till dess stabilitet där Lite modellen har godkänts för upp till 100 kilos belastning medan Pro stäcker sig upp till 120 kilo. Både modellerna har fått en enklare och säkrare säkerhetsspärr vid vikpunkten. För precis som med tidigare modeller så kan vi enkelt, med tre steg, vika ihop scootern och ta den med oss i bilen eller på buss, tåg eller likande. Själva låset som håller fast stången när den är uppvikt har blivit kraftigare med högre säkerhet från oavsiktliga öppningar vilket känns mycket bra.
Båda enheterna kommer med en rejäl fotplatta som både är bred och tillräckligt lång för att även placera en matkasse eller gymbag på vilket ger oss en mycket bra flexibilitet. I den främre vänstra delen av detta fotstöd så finns vi enheternas ställ. Även dessa är tillräckligt stabila för att hålla balansen på den tyngre scootern även när vi ställer den på lite ojämnt underlag.
En av anledningarna till scootrarnas lite högre höjd finner vi sedan i deras hjul. Dessa är tiotums modeller som dessutom har fått en ökad bredd vilket ger en ökad kontaktyta med underlaget samt mer luft i däcken för en mjukare och säkrare körning. Här hittar vi dessutom den första skillnaden som ger Lite modellen ett plus. För med denna modell så medföljer en börjar slang som används vid pumpande av däcken. Denna underlättar pumpning rent generellt men framför allt när vi använder mer publika lösningar. Tyvärr så medföljer inte denna till Pro modellen av någon anledning.
Tydliga ljus
När vi ändå pratar lite skillnader så finns ytterligare en sett till konstruktionen. Även detta en lösning som är lite svår att förstå men som är till Promodellens fördel. Båda modellerna kommer med ett löst styre som skuts på plats och skruvas fast i det raka stag som sedan fästs i själva bottendelen. När det kommer till Lite modellen så skrivas detta styre fast med sex skruvar med hjälp av en medföljande skruvmejsel medan Pro modellen bara använder fyra skruvar.
Detta är i sig inte så märkligt då Lite modellen har en lite kraftigare ram, men det som är lite märkligt är att Pro modellens skruvar är nättare och fasade för att döljas i ramen. De är dessutom mycket lätta att montera med medföljande skruvmejsel. Till Lite modellen så används i stället lite klumpigare skruvar som dels sticker ut med skruvhuvuden men som framför allt har dålig passform med den medföljande mejseln vilket gör att vi mer eller mindre drar sönder dessa gängor när vi monterar enheten. Varför denna skillnad finns är mycket svår att sia om och det kan knappast vara en kostnadsfråga då de olika lösningarna knappast skiljer mer än några ören i tillverkningskostnad.
En skillnad som är mer märkbar och som delvis lyfter fram Pro modellen storhet hitta vi ljuset. Båda modellerna har så klart både ett tydligt bak/bromsljus samt ett likaledes starkt och tydligt framljus. Men då Lite modellen måste aktiveras via ett tryck på powerknappen så kan vi på Pro modellen aktivera ett automtiskt läge som tänder och släcker framljuset vid behov. Till detta så Pro modellen även utrustas med blinkers i handtagets yttre sidor. Via en lite knapp på den vänstra delen av styret så kan vi indikera vilket håll vi ska svänga vilket då både startar en blinkers och ett pipande ljud, som lite låter som en backande lastbil, vilket gör att både gående kan höra och övriga kan se att vi ska svänga.
En lite kommentar på denna är att ljusen inte stänger av sig efter vi svängt utan vi måste stänga av dem manuellt. Dessutom är knappen ganska känslig och det händer lite titt som tätt att vi börjar blinka ofrivilligt. Själva ytan för att stänga av, mitten på denna cirka 15 millimeters långa knapp, är även den känslig vilket gör att det många gånger blir att vi blinkar fram och tillbaka innan den stängs av. Men efter lite inkörning så blir det enklare och det är en lösning som vi gärna sett på alla scootrar.
Begränsad topphastighet
Som nämnts ovan och precis som tidigare så mer eller mindre krävs att vi laddar ner en app till scootrarna. Denna heter Xiaomi home och används i alla lägen initialt under den första delen av användningen då med appens hjälp aktiverar scootern och sedan kopplar den till oss. Vill vi sedan inte använda appen mer så behövs det inte men här finns även flera smarta delar som att uppdatera firmware, hantera inställningar för åter laddning av batteri, mer om detta nedan, övervakning av kvarvarande batteritid samt möjlighet att låsa enheten med mera. Appen ger även möjlighet att installera olika former av plugins som gör det möjligt att justera andra delar av scootern så som dess maximala hastighet.
Det senare, eller andra sätt att öka scooterns hastighet, är däremot inte godkänt enligt svensk lag. För att läsa mer om de regler som gäller för el scootrar rekommenderar vi att ni besöker Transportstyrelsens informationssida här.
Båda modellerna erbjuder tre olika körlägen eller hastighetsnivåer. Dessa är gång men en topphastighet på sex kilometer i timmen vilket är perfekt när vi åker bred vänner som är ute och går. Sedan har vi normal eller D-läget som har en maximal hastighet på 15 kilometer i timmen samt slutligen sportläget där hastigheten ökar till 20 kilometer i timman för scootrar sålda i Sverige.
Hastigheten har sedan en direkt koppling mot såväl enhetens batteri som dess motor och här hittar vi de stora skillnaderna mellan de båda modellerna. Vi ska ärlig talat inte gå in på hur respektive värde mäts eller varför men ska i stället försöka ge en bild över hur dessa påverkar oss under vardaglig körning. Lite modellen kommer med en grund specifikation med en drivkraft på 300 watt och maximal kraft av 500 watt samt ett batteri som ska ta oss 25 kilometer. Pro modellen kommer med en drivkraft på 400 watt och maximal kraft av 1000 watt samt ett batteri som ska ta oss 60 kilometer.
Dessa värden baseras självklart på hur vi kör, vilken hastighet vi har scootern inställd på, hur mycket vi väger, temperaturen utomhus, om vi håller en jämn hastighet, hur mycket backar det är på vägen, om vi har belysning med mera aktiverat samt även till viss del om vi använder kraftåtervinning eller inte och totalt sett så skiljer det här enormt mycket åt.
Real life tester
Börjar vi med själva körkänslan så märks att Lite har en lite svagare motor vilket däremot oftast är en positiv känsla. För via gasreglaget får vi en markant mjukare körning med smidigare accelerationer och bättre kontroll jämfört med Pro modellen som alltid vill ”sticka iväg” och accelererar snabbt upp till vald topphastighet. Då denna inte är så hör så blir det lite som känslan att köra en Ferrari på en gågata – det går jäkligt fort upp till 16 kilometer men vad är meningen med detta då vi inte får utlopp för kraften.
Men sedan så kommer vi till andra sidan av detta och det är kopplat mot vikt och backar. För desto mer vikt vi lägger på scootrarna så blir direkt hastigheten lidande på Lite modellen vilket inte alls märks på samma sätt med Pro. Vid maximal belastning, 100 kilo på Lite så tar det tid och helt platt underlag för att nå upp till 20 kilometer i timmen medan vi på Pro kan nå upp till 120 kilo utan direkt inverkan på toppfarten. Samma sak gäller som sagt backar och redan vid en 5–7 graders lutning så påverkas Lite och vi tappar något på högsta nivån medan motsvarande för Pro ligger på mellan 15–20 grader så här märks kraften tydligt.
Nästa del blir batterikontrollen. För att maximera räckvidden så måste vi köra på så plant underlag, utan backar, som möjligt. Dessutom så bör vi köra på D-läget och med en jämn fart. Vi testade detta på en plant asfalterad träningsoval där både modellerna kördes med jämn fart tills de dog och detta både i D och S läget. I D läget så nådde Lite modellen 28,6 kilometer vilket är cirka 10 procent längre än utlovat. Pro modellen stannade i stället på 58,4 kilometer vilket är aningen kortare men ändå dubbelt så långt som för Lite.
När vi sedan gör om testet men går över till sportläget så märker vi återigen skillnaden i kraften från batteriet. Lite når här upp till 23,4 kilometer medan Pro klarar 57,5. Det vill säga båda tappar i räckvidd men förlusten är mindre påtaglig för Pro modellen.
För att sedan se hur vår normala boendemiljö kan inverka på batteriet så tog vi med scootrarna till Karlskrona som är en relativt kuperad stad med gott om backar. Vi körde här mer normal körning med gas och bromsning, upp och ner i stan. Här testade vi bara i D läget då vi inte hade möjlighet att ladda på plats och nu så vi tydligt skillnaden mellan modellerna. Undertecknad väger cirka 80 kilo och med Lite modellen så kom vi nu bara 15,2 kilometer. Även Pro modellens räckvidd minskade men inte lite markant och vi stannade här på 42,8 kilometer.
En del av förklaringen till detta skulle kunna förklaras i ett Pro modellen är bättre på att använda den kinetiska energin som genereras under inbromsning och glidning som omvandlas till användbar elektrisk energi för att ytterligare öka körräckvidden. Båda modellerna använder denna teknik, kallad KERS, men vid våra teser av lösningen antyder att Pro modellen antingen har ett mer avancerat system för detta eller bara helt enkelt tar upp återvunnen energi på ett effektivare vis. Vi hoppas hinna göra ytterligare tester på enbart denna del och återkomma med resultaten senare.
Oavsett vilket så har batteriet i båda modellerna försetts med extra skydd av batteriet i form av ett så kallat Intelligent Battery Management System (BMS). Detta innebär förenklat att systemet övervakar batteriet i realtid och skyddar mot sex olika strömrelatera problem så som överladdning eller överhettning vilket ger en bra grund för en lång livslängd.
Slutligen så ska även kort beröra bromsarna vilka består av en bakre E-ABS lösning samt en främre trumbroms som tillsammans ger en stabil och snabb inbromsning oavsett yttre väderläge. Till detta så kommer scootrarna även med en generell IPx4 klassificering vilken ökats till IPx6 för batteriet.
SPECIFIKATIONER
- Tillverkare: Xiaomi, www.mi.com
- Cirkapris (Pro / Lite): 5 990 / 3 290 kr inkl. moms, 4 792 / 2 632 kr exkl. moms
- Vikt (Pro / Lite): 19 / 15,4 kg
- Körlägen: Gång – 6km/h, Drive – 15km/h, Sport – 20km/h
- Däck: 10-tums pneumatiska
- Motoreffekt: (Pro / Lite): 400 / 300 watt
- Maximal räckvidd (Pro / Lite): 60 / 25 km
- App: Xiaomi Home App
- Batteriskydd: Intelligent Battery Management System (BMS)
- Energiåtervinning: kinetiskt energiåtervinningssystem (KERS)
- Maximal vikt (Pro / Lite): 120 / 100 kg
- Bromsar: Bakre E-ABS + främre trumbroms