Om trenden håller i sig kommer svenskarnas internetanvändande inom kort att gå förbi TV-tittandet. I alla fall enligt senaste senaste Mediebarometern.
Mediebarometern är en årlig räckviddsundersökning från Nordicom vid Göteborgs universitet som avser att belysa hur stor andel av den svenska befolkningen som en genomsnittlig dag under respektive år tagit del av ett antal enskilda medier: radio, TV, text-TV, video/DVD, bio, CD-skiva, mp3, morgontidning, kvällstidning, vecko-/månadstidning, tidskrift, bok eller reklam.
Den senaste undersökningen visar att svenskarna lägger lika mycket tid på internetanvändande som på traditionellt TV-tittande. Om tiden som används för att se webb-TV och konsumera traditionella medier via internet räknas in lägger den genomsnittlige svensken 95 minuter om dagen på internet – lika länge som vi ser på vanlig TV. Samtidigt ökar också TV-tittandet via internet – sex procent av befolkningen tittar på någon form av webb-TV en vanlig dag. Bland ungdomar gick internetanvändandet om TV-tittandet för flera år sedan.