texten nedan är en annons
En ny undersökning visar att en majoritet av företag uppfyller deras förväntningar, samtidigt som många skäms för sina webbplatser.
Det är en undersökning genomförd av CMS-företaget Storyblok som visar på en nästan paradoxal tvetydighet. Undersökningen omfattade 500 företagschefer för medelstora e-handelsföretag i Europa och USA, och av dessa svarade 87 procent att deras webbplats uppfyllde alla eller i stort sett alla deras förväntningar.
Det blir dock paradoxalt då 48 procent svarade att deras webbplats nyligen hade gjort dem generade, trots att företagen spenderade i snitt 5 miljoner kronor marknadsföringsteknik. 92 procent ansåg även att dåliga användarupplevelser på deras webbplatser kostar dem försäljning, där 30 procent uppskattade det förlorade värdet till mer än 1 miljon kronor per år.
Den förlorade försäljningen överensstämmer med en annan av Storybloks undersökningar som omfattade 6000 konsumenter i Europa och USA, där 60 procent av de tillfrågade svarade att de i genomsnitt överger fem köp per år på grund av dåliga eller långsamma webbplatser.
Förväntningar för lågt ställda
Enligt Dominik Angerer, VD och medgrundare av Storyblok, beror resultaten på företagen har för lågt ställda förväntningar. I ett pressmeddelande säger Angerer att ”Många företag tror att marknadsföringsteknik till sin natur är väldigt dyr och svår och tidskrävande att implementera på rätt sätt. Så var det en gång i tiden, men inte längre. En modern våg av API First, best-of-breed-teknik påverkar just nu marknaden för webbteknik, vilket gör martech-stacken mer kostnadseffektiv och mer användarvänlig för teamen som arbetar med tekniken, inklusive utvecklare och marknadsförare. Företagsledare behöver inte längre acceptera ’webbarrassment’ som det normala.”