Kundtjänsterna hos de ledande telebolagen håller inte måttet. Det menar Konsumentverket som kallar bolagen till möten för att rätta till problemen.
Konsumentverket har granskat en stor andel av de anmälningar som kommit in mot telekombolagen i Sverige och konstaterar att problemen som konsumenterna upplever framförallt är relaterade till bolagens respektive kundtjänst.
– Det finns en stor frustration kring hur de här bolagens kundtjänst fungerar, eller snarare inte fungerar. Du får olika svar, blir lovad att problemet är löst, men så visar det sig att samma problem kvarstår. Det är klart att folk blir upprörda, säger Hevi Aziz, jurist vid Konsumentverket.
Felaktiga avtal och svårt att komma fram
Anmälningarna handlar bland annat om svårigheter att komma i kontakt med kundtjänsten och att fakturor fortsätter att skickas ut trots att avtal sagts upp via kundtjänsten. Konsumentverket lyfter även problem med att försäljningsavtal som kunder slutit per telefon inte stämt med den efterföljande bekräftelsen.
Nu kallar alltså myndigheten företrädare från de ledande telebolagen (se lista nedan) till möten där det stora anmälningsantalet ska diskuteras.
– Nu förväntar vi oss att bolagen lyssnar på vad deras kunder uppger i anmälningar till oss och förbättrar både rutiner och tillgänglighet, säger Hevi Aziz i ett pressmeddelande.
I granskningen ingår följande telebolag/varumärken:
- Telia
- Halebop
- Tre
- Hallon
- Telenor
- Vimla
- Tele2
- Comviq
LÄS OCKSÅ
KO upp till kamp mot Telia, Tele2 och Tre
1 kommentar
Haha då ska ni se hur det är i Norge! Då skulle ni alla få hjärtinfarkt! Bara få en omregistrering här i norge just nu har jag ringt i 2-3 veckor och fortfarande inte fått något svar hos kundtjänst! Vid återuppringning vid 11-tiden fick inget samtal under hela dagen.