Fråga
Ett litet Comhem-problem. Jag har en HP 9470m, bärbar dator, med Windows 7. Jag kör både med och utan kabel, det vill säga ofta trådlöst. Det går utan problem och har gjort det med alla nät jag prövat inom och utom landet. Det är minst tio stycken, helt felfritt.
Men när jag ska ansluta till ett Comhem-nät (på Gotland) fungerar det ej, trots att det fungerar med alla mobiler och läsplattor på samma ställe. Den indikerar ansluten, men kommer inte ut på nätet. Supporten hos Comhem kan inte svara eller känna igen felet. Jag förmodar att det är någon inställning hos mig som behöver ändras, eller?
Alvar N
Svar
Jag antar att det är en trådlös anslutning du försöker göra, eftersom du jämför med mobiler och plattor. Eftersom du får en anslutning, men inte kommer vidare ut på nätet känns det som om problemet skulle vara besläktat med denna fråga, det vill säga något DNS-krångel.
Följ ovanstående instruktioner, med undantaget att det är enklare att komma till Nätverks- och delningscenter i Windows 7 – du kan välja det direkt när du klickar på nätverksikonen. Om du har några egna DNS-inställningar kan det vara värt att först prova ”Erhåll adress till DNS-servern automatiskt”.
Prova annars med andra DNS-servrar, exempelvis de som föreslås ovan. Alternativ är Googles servrar, som har adresserna 8.8.8.8 och 8.8.4.4. Det gäller bara att då vara medveten om att du ger Google ännu mer information om dig än vad de redan har. Ytterligare en variant är Opendns: 208.67.222.222 och 208.67.220.220.
Om något av detta löser ditt problem är det förvånande att Comhems support inte klarar av det.
1 kommentar
Pingback: Bredbandskollen visar lågt - Datormagazin - Fråga experten