I en ny rapport från Salesforce har aktiviteten hos mer än 500 miljoner kunder världen över analyserats – allt för att identifiera trender och förändringar i hur vi handlar online. Resultatet? Vi Svenskar gillar att shoppa online i allt högre utsträckning.
Salesforce har i rapporten Shopping Index Q1 2019 analyserat 500 miljoner konsumenter och kartlagt deras shoppingvanor. Rapporten visar att tillväxten bland nordiska handlare första kvartalet i år har växt med 25 procent jämfört med samma period föregående år.Det är den högsta tillväxten som uppmätts jämfört med alla andra regioner i rapporten och kan jämföras med tillväxten i Tyskland och Frankrike som både låg på 12 procent.
Ökad trafik tack vare mobilen
Enligt rapporten sjunker trafiken från både datorer och surfplattor, till förmån för mobila enheter. En trafikökning på 17 procent uppmättes under första kvartalet i år där mobiltrafiken ökade med hela 40 procent under första kvartalet medan trafik från dator- och surfplattor minskade med 11- respektive 7 procent.
Siffrorna visar även att den tid som kunderna använder per besök till en webbshop har minskat med 30 procent sedan 2014, från 6,5 minuter till 4,2 minuter. Även andelen trafik som kommer från sociala plattformar minskar. Bara fyra procent av mobiltrafiken i Norden kom via sociala medier under det första kvartalet i år. Det är den lägsta andelen på två år och långt under det globala genomsnittet på 8 procent vilket sannolikt inte ska tolkas som goda nyheter för företag som Facebook.