LG:s nya telefon i Black Label-serien har en pekskärm på fyra tum i 21:9-format.
BL40 är en lång, men smal och ganska tunn mobil som kan ses som en uppföljare till Arena som lanserades i början av året. En modell LG beskriver som en framgångssaga och ett avstamp i ett nytänkande inom hela företaget. Nu är det användaren som står i fokus, inte tekniken.
Det ska bland annat visa sig i gränssnittet S-class, som nya BL40 delar med sin föregångare. Båda har även GPS, Turbo 3G, FM-sändare och TV-utgång.
BL40 har dock en helt annan formfaktor. Skärmen är bred och har upplösningen 800 x 345 pixel. Det gör telefonen perfekt som filmvisare, säger LG, som hämtat det till något udda formatet från biografernas värd. Skärmen ska även rymma mer text – när man exempelvis skriver SMS – än normala pekmobiler. Använder man mejlklienten, som bland annat har stöd för Exchange, i liggande läge visas användarens mappar i skärmens vänstra del och samlingen med e-postmeddelanden i den högra.
Tack vare formatet har LG även haft möjlighet öka storleken på skärmtangentbordet, som är en QWERTY-variant i liggande läge och siffror med T9 om du håller telefonen upprätt. Varje tryck på en bokstav bekräftas av en liten vibration i telefonen. En enkel men användbar funktion som bland annat svenska telefontillverkaren Neonode var tidiga med att implementera i sina pekmobiler.
Kameran på fem megapixel får hjälp av en LED-blixt i mörka situationer och med en inbyggd panoramafunktion kan du ta ett fotografier som fogas samman till en 360-gradersbild. BL40 landar i butik i slutet av oktober och kostar cirka 6 000 kronor.