GSM Association och 16 industrijättar satsar sju miljarder på marknadsföring av varumärket Mobile Broadband.
Mobile Broadband-märket ska få klistras på bärbara datorer som är utrustade med HSPA- eller LTE-teknik och ska hjälpa till att mildra förvirringen kring begrepp som 3G, turbo-3G, HSPA och så vidare. En bärbar dator som får bära Mobile Broadband-logotypen ska garanterat ansluta till mobila bredbandsnät med en tekniskt specificerad hastighet på minst 3,6 och helst 7,2 megabit per sekund. I praktiken får överföringshastigheten inte understiga 1 megabit per sekund.
Med Mobile Broadband-märkningen ska det enligt GSMA och de samarbetande företagen bli lättare för konsumenterna att hitta den bästa lösningen för uppkoppling till mobila bredbandsnät.
Bland de industrijättar som sluter upp kring Mobile Broadband-märket och gemensamt satsar närmare sju miljarder kronor på marknadsföring av det, kan bland andra Ericsson, Lenovo, Dell, Microsoft, LG, Asus, Orange, 3-gruppen, Toshiba, Vodafone och Telia Sonera nämnas.
Inför årets julhandel ska Mobile Broadband-märkningen vara på plats på bärbara datorer som uppfyller GSM Association och de samarbetande företagens krav.
Av: Mats Andersson