Svenska folket har dålig koll på nya datalagen, GDPR.
83 procent av privatpersoner i Sverige har låg eller ingen kunskap alls om vad den nya dataskyddsförordningen GDPR innebär och hur den påverkar dem. Med bara en månad kvar tills den börjar gälla är kännedomen om nyheterna mycket låg visar en ny undersökning från Visma, genomförd av Sifo.
Trots att det har gått två år sedan EU fattade beslut om att införa en ny dataskyddsförordning, GDPR, med start 25 maj 2018, svarade bara 15 procent att de har stor eller mycket stor kunskap.
– Den nya personuppgiftslagen kräver att organisationer tar större ansvar för hur man hanterar privatpersoners, kunders och anställdas personuppgifter. Med de stora mängder data som finns i dagens samhälle är det bra med tydliga regler som värnar den personliga integriteten. Därför är det förvånande att så få privatpersoner känner till vilka rättigheter som den nya lagen medför, säger Sofia Gerstenfeld, VD för Visma Enterprise.