Fråga
Min hårddisk kraschade för några veckor sedan och måste bytas ut, så nu är min gamla Windows 8.1 i stället Windows 10. Alla filer har återställts från min säkerhetskopia. På något sätt kanske jag hade fått in något dumt där, för nu verkar jag ha en trojan i systemet.
Jag tycks i alla fall ha fått trojanen TrojanJS: /Flafisi.D, som dyker upp då och då när Windows Defender gör en skanning vid start. Det står att det är ett ”allvarligt” hot, men visar inte något sätt att ta bort det. Jag har kört skanningar med Defender, Malwarebytes och Superantispyware. Ingen visar någonting.
Den enda skanningen som visade detta var Defender vid start och talade inte om hur man skulle ta bort det. Hittills har det bara visat sig igen vid tre andra tillfällen. Jag skannade med de andra programmen igen vid de två första och igen ingenting.
Tredje gången det hände var efter att jag fick något som sa att min Adobe behövde uppdateras. Mycket snygg sida som är nästan identisk med en Adobe-uppdatering. Problemet var att jag hade uppdaterat min Adobe dagen innan på deras hemsida. Jag undrar om problemet är knutet till denna uppenbart falska uppdateringsanmälan, även om jag raderade den omedelbart och aldrig öppnade den.
Göran Holm
Svar
Troligen är det något som Windows Defender hittat i dina tillfälliga internetfiler och kan härstamma från en webbplats du besökt. TrojanJS: /Flafisi.D är ett javaskript som kan dirigera om dig till oönskade webbsidor och Windows Defender ska enligt uppgift ta bort det.
Det är säkert också vad som hänt och sedan har det återkommit igen, kanske vid besök på samma sida. Om det har något samband med den falska Adobe-sidan kan jag inte svara på.
Om det eventuellt finns kvar borde du kunna lösa problemet genom att helt enkelt tömma mappen med tillfälliga internetfiler. Starta din Edge-webbläsare och klicka på knappen med de tre prickarna i det övre högra hörnet. Klicka sedan på Inställningar och därefter på ”välj vad du vill radera” under ”Radera webbdata”
Nu kan du radera och rensa din surfhistorik, cookies, data, tillfälliga internetfiler, med mera. Se till att ta bort ”Cachelagrade data och filer”, som är vad Microsoft kallar de tillfälliga internetfilerna numera. Använder du någon annan webbläsare än Edge kan det vara lämpligt att genomgå samma procedur där.