Fråga
Jag har två routrar i var sitt hus, förbundna med cirka 100 meter kabel, och det har fungerat utmärkt till helt nyligen. Problemen började uppträda strax efter att jag la till några kameror till nätverket, då den sekundära routern började bete sig mystiskt.
Internet går upp och ned och LED-lampan vid nätverksanslutningen slocknar ibland, eller blinkar långsamt. Kan det vara kabelfel och hur får jag reda på det? Jag har inte lust att lägga en massa jobb och pengar på att byta kabeln om orsaken är en annan. Det har ju fungerat problemfritt i över ett år.
Henrik H
Svar
Den troligaste orsaken är nog nätverkskabeln. Du skriver ingenting om vilken typ av kabel du använt, men om den är avsedd för inomhusbruk är det väldigt troligt att fukt har tagit sig in och orsakat skada. Det kan ta lite tid innan sådana effekter ger sig till känna.
Innan du byter kabeln kan du testa den med en billig kabeltestare, till exempel artikel nummer 38439 från Kjell & Company för 230 kronor.
Om problemet är kabeln, byt den mot nätverkskabel Cat6 avsedd för utomhusbruk. Sådana kablar är tätade för att motstå fukt och UV-ljus. Men de är också mycket dyra. Kanske en billigare variant kan vara att köra trådlöst. Med riktantenner borde 100 meter inte vara något problem.
Annons: Se aktuellt pris på Dibotech Kabeltestare för nätverkskabel
hos Kjell & Company