Fråga
Varför kan jag inte logga in på mitt användarkonto i Windows? Jag får meddelandet ”Tjänsten Group policy client misslyckades med inloggningen. Åtkomst nekas”. Trycker jag på OK stängs det av.
Nu skriver jag på min frus konto, det fungerar, men jag kommer inte in på mitt. Vad gör jag?
Hans-Erik Svensson
Svar
Någonting har hänt med din användarprofil. Vad är svårt att säga, men den har blivit skadad på något sätt. Detta är mycket svårt att reparera, om ens möjligt.
Den enklaste utvägen är att skapa ett nytt användarkonto åt dig. Det görs i Kontrollpanelen, Användarkonton i Windows 7 eller i Inställningar, Konton om du kör Windows 10.
Kopiera sedan alla dina data och filer som du vill spara från din gamla användarprofil till den nya. Data för användarprofilerna finns i mappen C:\Användare (eller C:\Users). Använd därefter kontoinställningarna för att radera det gamla användarkontot.
2 kommentarer
Standardsättet jag alltid har använt på datorer med sådana där fel är att återskpa profilen för aktuellt användarkonto, inte att skapa ett nytt användarkonto.
1) Logga in som administratör.
2) Döp om användarkontots profil (t.ex. C:\Användare\Nisse) till C:\Användare\Nisse.old
(Mappens namn visas som C:\Users).
3) Logga in med det krånglande kontot (t.ex. ”Nisse”).
Windows anser nu att det är första gången som kontot används, eftersom det inte finns en användarprofil med det namnet. En ny profilmapp skapas från en dold användarprofil (”.default user”), och du får ett skrivbord som innehåller nästan ingenting.
4) Om du ej har administratörsrättigheter med kontot ”NIsse”, logga ut, och sedan in som administratör.
5) Kopiera innehållet från C:\Användare\Nisse.old till C:\Användare\Nisse.
6) Gör detsamma med väl valda andra mappar, t.ex. ”Start-menyn”, eller ”Favoriter” om du mot förmodan fortfarande använder Windows 7 och Internet Explorer, etc. Logga in som ”Nisse”.
7) Gå igenom Start-menyn, och prova att starta alla program.
Det räcker normalt med att göra detta en gång per program, för att de därefter ska fungera utan problem.
Något enstaka program KAN kräva att du behöver göra om inställningarna i det.
Behåll mappen C:\Användare\Nisse.old tills vidare, det KAN hända att du behöver något därifrån senare.
Jag har även använt följande trick:
1) Om felmeddelandet ””Användarprofiltjänsten misslyckades med inloggningen” visas se: http://support.microsoft.com/kb/947215/sv
2) Där får man se hur man kan använda den backup av användarprofilen som normalt skapas.
Övrigt (som åtminstone gällde under Windows 7):
Kolla att tjänsten ”System event Notification Service” (SENS) har status ”automatic” och körs.
Högerklicka, och kolla att beroende tjänster har samma status, och körs.