36 procent av svenskarna är beredda att betala extra för att säkerställa att deras uppgifter hanteras på rätt sätt digitalt.
Det framgår av en ny riksomfattande attitydundersökning om digital integritet, där 1 000 personer mellan 16 och 70 år har utfrågats av analys- och kommunikationsbyrån Insight Intelligence. Resultatet finns sammanfattat i rapporten ”Delade meningar”.
Svenskarna har överlägset störst förtroende för banker när det kommer till digital hantering av privat information och fyra av tio tycker att det viktigaste för att de skall känna sig trygga med att dela information digitalt är att det krävs en säker identifiering, exempelvis Bankid.
Personnummer är det som folk är mest försiktiga med att dela digitalt. Några övriga resultat från undersökningen:
- 63 procent av män mellan 16 och 29 år svarar att de använder reklamblockerare.
- 57 procent av de svarande kan tänka sig att dela med sig av personlig information inom vården för att få insyn i sin egen journal.
- 22 procent har någon gång avslutat en digital tjänst, program eller hemsida för att de känt att det varit för integritetskränkande .