En ny undersökning från PayPal visar att hälften av svenska gamers planerar att spendera julledigheten med att gejma tillsammans med sina nära och kära. Så många som 16 procent av svenska gamers medger också att de hellre struntar i att köpa julklappar än att dra ner på sitt gejmande. Dessutom uppger fler än tre av tio att de väljer att dra ner på såväl restaurangbesök som hämtmat framför mindre tid med konsolen.
Av de medverkande i undersökningen som gejmar mer under julledigheten uppger 40 procent att de gör det då gaming är deras favorithobby, medan så pass många som 37 procent uppger att det är bra för deras mentala hälsa.
– Gaming är viktigt för många, vilket undersökningen också visar. Det kan hjälpa till att minska stress och även sätta lite av en guldkant på vardagen, något som behövs för många – särskilt i svårare ekonomiska tider, säger Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.
Av de som de väljer att köpa julklappar, uppger fyra av tio (43 procent) att de planerar att ge spel eller spelaccessoarer till sina respektive och/eller nära och kära.
– Onlinespel är generellt en uppskattad julklapp, både att ge och att få. Att det inte har någon leveranstid utan är tillgängligt mer eller mindre direkt gör det också till en bra present för dem som väntar med sina julklappsinköp till sista minuten, säger Jonas Breding.
Undersökningen visar också att man är beredd att offra mycket innan man drar väljer att dra ner på sitt gejmande – däribland hämtmat (33 %) och restaurangbesök (32 %). Andra saker gamers är villiga att dra ner på framför gejmandet är:
– Weekendresor (22%)
– Offline sportutövande och/eller sporttillbehör/accessoarer (21%)
– Kläder och skor (21%)
– Semesterresor (19%)
– Hemvaror (18%)
De betalningsmetoder som svenska gamers föredrar är banköverföring (23%) följt av kreditkort (21,5%) och PayPal (21%). Banköverföring är dock inte förstavalet för alla – svenska gamers i åldersgruppen 18-24 uppger att de föredra att betala med PayPal (27%) följt av kreditkort (21%).
Undersökningen genomfördes under perioden 8 – 14 november 2023 av Censuswide och besvarades av 1000 gamers runtom i Sverige i åldrarna 18 och uppåt.