Denna artikel är utförd på uppdrag av HyperX
Vi tittar närmare på utvecklingen av NGENUITY – mjukvaran som låter dig optimera och konfigurera dina HyperX-produkter i ett smidigt gränssnitt.
För att göra det möjligt att få ut det lilla extra från dina HyperX-produkter har tillverkaren tagit fram mjukvaran NGENUITY. Detta är ett enhetligt program och gränssnitt för att hantera alla tänkbara inställningar för kompatibla produkter. Bredden är minst sagt rejäl, här hanterar du allt från funktioner för musens knappar, skapande och lagrande av makron för tangentbord, optimering av virtuellt 7.1-ljud för ditt headset eller så kan du matcha RGB-ljusen över hela HyperX-spektrat av produkter.
För att få en bättre insikt i programmet har vi pratat närmare med Mark Fuller, Field Application Engineer på HyperX. Mark berättar även om den fortsatta utvecklingen med att eventuellt skapa någon form av enhetlighet mellan produkterna HP, HP Omen, Victus och HyperX, för på detta sätt skapa ett unifierat utseende som sträcker sig över den alltmer omfattande produktportföljen.
Nya förutsättningar och bredare
Vi börjar med det sistnämna. För allt sedan HyperX blev en del av HP har mycket förändrats. Lite över en natt har HyperX (som tidigare varit en del i Kingston, en tillverkare med lite av en ”familjeföretags”-känsla) klivit in och blivit en del av HP som enligt Gartner är världens näst största leverantör av persondatorer med en marknadsandel på nästan 19 procent.
Detta har bland annat inneburit att HyperX fått en helt ny, och mycket bredare produktportfölj att ta ställning till samtidigt som företaget dessutom får en större bredd av tekniska resurser och tekniker.
– Nu när vi är en del av HP har vi inte bara tillgång till fler resurser när det gäller ingenjörer på mjukvarusidan, utan också ett större ekosystem av produkter, som vi med tiden kommer att införliva i våra olika designfilosofier, säger Mark Fuller vid HyperX.
Integration och interaktion mellan produkter från HP, HP Omen, Victus och HyperX är något de undersöker för tillfället. Parallellt bygger företaget vidare på den funktionalitet som redan finns tillgänglig via både NGENUITY för HyperX-produkter och Omen Light Studio för andra enheter (inklusive konkurrerande produkter).
– I slutänden syftat detta till att ge konsumenter den bästa möjliga upplevelsen oavsett hur de väljer att bygga och kombinerad sitt system och sina tillbehör, säger Mark Fuller.
Communityoriterad utveckling
Vid HyperX sker utvecklingen av både hård- och mjukvara enligt ett sedan länge fastlagt schema som börjar i genomförandet av interna tester för att säkerställa att allt fungerar som förväntat. Dessa efterföljs av en fas där en grupp testpersoner/ HyperX-användare, tillsammans med ett testlabb, går igenom hårdvara/mjukvara för att identifiera eventuella problem.
– När vi avslutat denna nivå av testning släpps funktionen live, men fortsätter att övervakas i upp till 90 dagar för att hitta och korrigera eventuella problem som vi kan ha missat eller som är mer specifika för olika system, säger Mark.
Som det fungerar nu så kan NGENUITY användas för att konfigurera RGB, makron och ljudinställningar, vilket även inkluderar equalizeroptimering för merparten av HyperX produkter som körs i Windowsmiljö. Programmet går att ladda ned via Microsoft Store. Men trots att det inte stöds av andra plattformar eller konsoler så finns alternativa vägar för att ändå kunna dra nytta av personligt optimerade inställningar.
– Just nu stöds merparten av HyperX produkter av NGENUITY vilket även omfattar våra nya skärmar. Till detta jobbar vi med projekt tillsammans med Omen Light Studio som kommer göra det möjligt att kontrollera enheter från olika märken från ett program. Vi jobbar även på att hitta lösningar som gör att användare kan ta med sig sina inställningar till andra plattformar som i nuläget inte stöds, eller där NGENUITY inte kan installeras. Ett exempel på detta är vår HyperX QuadCast S-mikrofon där du som användare kan konfigurera enheten från en PC, spara profilerna och sedan ansluta den till en PS5-konsol och här se dina personliga färger och mönster.
Vill minska prestandatappet
Att kunna skapa en gemensam programplattform för att konfigurera både HyperX och HP:s befintliga och kommande produkter samt även kanske tredjepartsenheter är något som teknikerna på HyperX jobbar med. Detta dels för att underlätta för slutanvändaren, dels för att varje alternativ programlösning som krävs för att utföra dessa uppgifter upptar resurser från datorn. Resurser som med ett enhetligt gränssnitt kan frigöras och användas till att uppnå bättre prestanda för spelen, eller det vi jobbar med.
LÄS OCKSÅ: Produktgenomgång: HyperX Alloy Origins – PBT
Tänk till exempel att du sitter vid en dator med en (1) lösning för chassits fläktar, en lösning för vattenkylning av processor, en annan lösning som hanterar grafikkortets RGB. Sedan har moderkortet sin egen mjukvara till vilken vi ska addera program för alla typer av kringutrustning som sedan helst ska synkroniseras med varandra. Det gör att vi använder tre, fyra eller kanske än fler småprogram som i slutändan gör samma sak.
– För varje kringutrustning som ansluts till vår dator och som i sin tur kräver sin egen mjukvarusvit ökar definitivt belastningen. Detta är kanske inte lika viktigt för mer vardagsspelande men för den mer inbitna gamern vill man oftast tweaka varje parameter och flytta över alla tänkbara resurser till spelet för maximal FPS och minimal latens. Vårt mål är att ha en enda mjukvara som kan styra alla tillbehör, oavsett märke, för att hjälpa kunderna att minimera påverkan på deras system.
Grunden till såväl NGENUITY som andra HyperX-baserade program kommer så klart från de egna utvecklarna, men när det i nästa skede kommer till olika speciallösningar så tas dessa oftast fram baserade på feedback från användare. Det kan gälla allt från nya eller förbättrade funktioner i mjukvara till nya möjligheter eller önskemål gällande hårdvaran i sig. Ett sådant exempel gäller möjligheten att automatiskt detektera vilket spel som spelas och utifrån denna ladda önskade inställningar för den utrustning som används.
– Redan i dagslägen kan, om användaren sedan tidigare skapat en korrekt konfiguration, HyperX NGENUITY växla mellan olika profiler baserat på vilket spel som körs. Detta kräver dock att vi pekar på respektive spels exekverbara fil för att det ska fungera. För att ta detta ytterligare en nivå och förenkla och förbättra spelupplevelsen för användaren så jobbar vi tillsammans med olika utvecklingspartners inom vissa titlar där vi inom en snar framtid hoppas på att kunna erbjuda olika reaktiva effekter vilket även omfattar automatiserad speldetektering, säger Mark Fuller och fortsätter:
– Till detta jobbar vi med ett flertal olika funktioner och produkter som vi i dagsläget inte kan gå närmare in på, så det blir en intressant framtid för både oss och våra användares, avslutar Mark.