Fråga
Jag använder Thunderbird som e-postklient. Fungerar bra, så när som på att minnet alltid är fullt, så att e-post ibland inte tas emot utan skickas tillbaka. Jag har tömt alla korgar på nästan allt innehåll, men det hjälper inte, så tydligen finns innehållet någon annan stans, men var, och hur rensar jag bort det?
Anders S
Svar
Jag antar att du menar att inkorgen är full? Meddelanden i Thunderbird tas inte bort när du raderar dem, de markeras bara som raderade och tar således fortfarande upp samma utrymme. De försvinner inte på riktigt förrän du komprimerar mapparna, vilket alltså bör göras regelbundet. Detta ska ske automatiskt, men kanske är avstängt?
Du kan välja Arkiv > Komprimera mappar för att genomföra en komprimering. För att se till att automatisk komprimering är korrekt konfigurerat, välj Inställningar > Inställningar och klicka sedan på trollkarlshatten till vänster. Där kan du välja en gräns för när allamappar ska komprimeras.
1 kommentar
Om man använder POP-protokollet skulle jag även kontrollera, att Thunderbird verkligen raderar inkommande mail i servern, efter att ha laddat ned dem. Det är en inställning, som finns i Thunderbird.
Sedan skulle jag också rekommendera att gå in till din mail-operatörs web-mail, om en sådan finns för att kontrollera att inga junk-, spam-, papperkorg- eller andra mail-foldrar är fulla av
skräpmail.
Felmeddelandet enl beskrivning fås, när det tillgängliga utrymmet är fullt i din operatörs server, inte utrymmet på PCn.