Öppnandet av svenska versionen av Amazon har inte gått obemärkt förbi, men kanske inte av den anledning som företaget hoppats.
I natt öppnade den svenska versionen av handelssajten Amazon, vilket kan komma att sätta press både på andra webbutiker och vanliga butiker. I ett pressmeddelande skriver Amazons expansionschef Alex Ootes:
– Idag markerar bara startskottet för Amazon.se, vi kommer att arbeta hårt för att vinna svenska konsumenters förtroende genom att bygga vidare på produktutbudet, hålla låga priser och erbjuda en bekväm shoppingupplevelse de kan lita på.
Mottagandet av den svenska versionen har dock inte varit speciellt positivt, bland annat på grund av ett begränsat produktutbud då bland annat många av Amazons egna produkter saknas. Dessutom finns det inte några Amazon Prime-leveranser.
Tveksamma översättningar
Den största kritiken har dock kommit av undermåliga översättningar till svenska, vilket bland annat har lett till att termer som våldtäkt, knark och namn på könsorgan figurerar bland produktbeskrivningarna.
Läs också: Microsoft slår Amazon i mindre smickrande topplista