Fråga
Jag blev rekommenderad i senaste numret att använda Malwarebytes. Efter installation och genomsökning av datorn rapporterades inga malware, men däremot fungerar inte längre Thunderbird och Firefox.
När jag försöker starta programmen får jag meddelandet att processen redan körs och behöver avslutas. Jag klickar avsluta och en loop med samma meddelande repeteras. Att avinstallera Malwarebytes går inte. Det går inte att stoppa Malwarebyteprocessen i Aktivitetshanteraren. Att stoppa Thunderbird och Firefoxprocesserna går men hjälper inte. Omstart hjälper inte. Vad göra?
Bengt
Svar
Datormagazin kan inte lämna support på mjukvaror. I första hand ska du vända dig direkt till programtillverkaren. Med det sagt kan det ju dock finnas några saker att prova.
Malwarebytes har ett inbyggt skydd för de egna processerna, vilket antagligen är skälet till att du inte kan avsluta programmet i Aktivitetshanteraren. Du kan dock försöka avinstallera det helt med deras eget avinstallationsprogram, MB-Clean: https://forums.malwarebytes.com/topic/196955-malwarebytes-support-tools.
Jag har också hittat uppgifter om att självförsvaret i tidigare versioner av Malwarebytes kunde ge just de problem som du har upplevt. Åtgärden då ska vara att slå av självförsvaret. Jag kan dock inte hitta någonstans att göra det i version 4.0.
En möjlighet borde ju dock vara att ställa in programmet att inte starta automatiskt. Då kan du använda det enbart när du behöver det för en genomsökning, vilket egentligen är det enda gratisversionen duger till ändå.
Det görs i inställningarna, på fliken Säkerhet. Ställ reglaget vid ”Öppna Malwarebytes i bakgrunden när du startar Windows” i läge Av.
Det finns också rapporter om att den senaste versionen krockar med Kasperskys säkerhetsprogram. Om du använder detta program kan det hjälpa att exkludera Kasperskys programmappar från Malwarebytes sökningar och att ställa in MBAMService.exe, mbamtray.exe and mbam.exe som betrodda i Kaspersky.