Fråga
Jag har mitt mobilabonnemang hos Telia sedan länge, och e-post via Mailin/Mailout. Det har fungerat bra, men för ett tag sedan verkar det som om mina meddelanden går via Webmail, som är helt bedrövligt (svämmar över ideligen) och jag vill bli av med det!
Telia säger att man slutat med support för Webmail och att det enda jag kan göra är att avsluta mitt abonnemang (och förlora min e-postadress). Finns det inte något annat sätt att bli av med denna kvarnsten?
Telia verkar ha låst in mig och kastat bort nyckeln.
joå
Svar
Lustigt att de säger så – det finns ingen sådan information på deras webbsidor. Och det verkar också osannolikt med tanke på att molnhantering snarare får mer fokus än mindre i dag.
Hur som helst är e-post via webbgränssnittet inte separerat från annan e-post. Meddelandena går alltid att nå antingen via webben eller via POP3 eller IMAP. Men det är samma e-postserver. Så fungerar alla e-posttjänster.
Om du med ”svämmar över” menar att inkorgen blir full har Telia kanske lägre begränsningar än till exempel Gmail. Det löser du enkelt genom att se till att ingenting sparas. Eftersom du använder en egen e-postklient får du helt enkelt se till att hämta alla meddelanden till din lokala dator.
Enklast är detta om du använder protokollet POP3 för att hämta din post. Gå in i kontots inställningar och ta bort bocken vid ”Lämna en kopia av meddelanden på servern” (detta gäller Outlook, det kan se annorlunda ut i andra program).
Med IMAP är det värre, eftersom detta protokoll fungerar så att webbmapparna för e-post synkroniseras med de lokala mapparna. Raderar du ett e-postmeddelande i datorn raderas det på servern, och tvärtom.
För att kunna spara meddelanden lokalt utan att de blir kvar på servern måste de kopieras till lokala mappar i e-postprogrammet som inte synkroniseras. Hur du löser detta beror på vilken e-postklient du använder.