Inte långt efter att Apple rapporterat att företagets musiktjänst Apple music har 50 miljoner betalande användare kommer svaret från svenska Spotify: 100 miljoner betalande användare.
Kriget på marknaden för musiktjänster ser inte ut att kylas ned nämnvärt. Istället är det full fart framåt för de två huvudkombattanterna Apple och Spotify. De tidigare ägnar sig åt allt mer aggressiv marknadsföring på den egna plattformen Ios, bland annat med reklam i notifieringar som direkt bryter mot Apples egna regler för App Store. Spotify vilar inte heller på på hanen utan arbetar aggressivt med att både erbjuda mer diversifierat innehåll i tjänsten, exempelvis poddar vilket vi rapporterat om tidigare, men också för att konvertera gratisanvändare till betalande dito.
Kort efter att Apple meddelat att de nått upp till 50 miljoner betalande användare för sin tjänst Apple music har nu Spotify svarat med sin siffra, som ligger på det dubbla. 100 miljoner betalande användare är i sig häpnadsväckande men det som också får ses som ett styrkebesked från svenskarna är att närmare hälften av alla användare av Spotify nu är betalande användare. Hur har då Spotify lyckats attrahera så många betalande användare, kan man undra. Svaret är enkelt: samarbeten med redan befintliga bolag som exempelvis Google och filmtjänsten Hulu där användare av Google home eller Hulu erbjudits stora rabatter för att bli betalande användare, detta i USA och Kanada.
Kriget om de betalande användarna fortsätter, således. Apples svar på Spotifys rekordsiffror kan komma redan i deras nästa kvartalsrapport som presenteras idag den 30 april.