Drygt en månad efter att Spotify köpte upp poddföretagen Gimlet Media och Anchor är det dags igen. Nu är det Parcast som köpts upp.
Precis som med Gimlet Media är Parcast en producent av flera framgångsrika poddar inom områden som brott, mord, mysterier och andra ämnen inom liknande områden.
Parcast har sedan tidigare producerat ett 20-tal poddar och planerar enligt ett pressmeddelande från Spotify att lansera lika många till under detta år.
Poddar endast för Spotify
Tillsammans med poddar som Spotify producerar själva har bolaget raskt blivit en av poddvärldens mäktigaste kommersiella aktörer. Precis som med allt annat innehåll kommer de poddar som Spotify nu äger och producerar endast vara tillgängliga för användare av Spotify. Huruvida poddarna endast kommer vara åtkomliga för betalande användare eller för alla är oklart, men sannolikt kommer Spotify att sälja annonsplatser i poddarna för att skapa ytterligare inkomstkällor.
Spotify har genom sina uppköp hittat en lucka i marknaden som huvudkonkurrenten Apple ännu inte börjat utnyttja då de inte tar betalt för åtkomst till sitt gigantiska register av poddar som byggs upp under åren. Med Apples ökade fokus på tjänsteintäkter är det inte omöjligt att bolaget ändrar sin syn på hur poddinnehåll ska hanteras i framtiden.
Spotifys köp av Parcast förväntas slutföras under andra kvartalet i år. Köpesumma och annan information runt köpet har inte offentliggjorts.