När det blev offentligt att Apple nu samarbetar med en rad tv-tillverkare för att bygga in Apple tv-funktionalitet höjdes det på ett och annat ögonbryn. Nu är första modellen ute på marknaden.
Apple tv var under många år något Apple och dess forne ledare Steve Jobs kallade för en ”hobby”. Initialt baserades den på en core solo-processor från Intel och en nedbantad version av Mac os x, senare Macos. De senaste åren har bolaget satsat på en strategi där Ios fungerar som operativsystem i en rad av bolagets produkter – allt från Iphone och Ipad till Apple watch och Apple tv kör i grund och botten samma operativsystem.
Därför kom det som en ganska stor överraskning när Apple meddelade att en rad tv-tillverkare skulle erbjuda modeller med en del Apple tv-funktionalitet inbyggd. Det hör verkligen inte till vanligheterna att Apple ”delar med sig” av sina egna produkter till andra företag, och i synnerhet inte till Samsung som är en av Apples största leverantörer av hårdvarukomponenter och samtidigt bolagets största rival på mobiltelefonmarknaden.
Givetvis är det inte en fullfjädrad Apple tv vi pratar om här – det är en applikation bland andra i dessa smarta tv-apparater och det går heller inte att installera andra applikationer från Apples applikationsbutik för Apple tv utan syftet är i mångt och mycket att erbjuda en väg in i Apples mediautbud via Itunes. En intressant uppsida är att Apples standard för trådlös överföring av ljud och bild, Airplay 2, finns inbyggd i åtminstone de tv-modeller från Samsung som denna vecka får Apple tv-applikationen via en uppgradering av tv-apparaternas mjukvara.
Enligt Samsung kommer Apple tv-applikationen till de tv-modeller från bolaget som stödjer det finnas tillgänglig för kunder i över 100 länder.
Apple har i ett tidigare uttalande gjort klart att oavsett om tillverkaren av en smart tv spårar och säljer information och statistik om hur denna tv används av dess ägare kommer ingen användarinformation från Apple tv-applikationen att spåras, lagras eller säljas.