Den svenska musiktjänsten Spotify har precis släppt sitt senaste kvartalsresultat. Fler betalande användare och ökade intäkter är summa summarum.
Spotify går som tåget. Det är åtminstone vad man kan utläsa från bolagets senaste kvartalsresultat. Spotify har numera 248 miljoner användare, där 113 miljoner är betalande dito, och tycks också dra ifrån konkurrenten Apple Music som så sent som i juni hade 60 miljoner användare. Spotify noterar i sin resultatrapport att bolagets användare ökat med 31 procent jämfört med samma period förra året.
Bolagets största marknad är fortfarande Europa med 35 procent av användarna
Under årets tredje fiskala kvartal drog Spotify in 1,7 miljarder euro, varav strax över 1,5 miljarder euro var från betalande användare och resten från annonsintäkter. Vinsten för kvartalet landade på 441 miljoner euro vilket är en ökning från årets andra fiskala kvartals 434 miljoner euro.
Bolagets största marknad är fortfarande Europa med 35 procent av användarna, följt av USA och Kanada som sammanslaget står för 27 procent av användarna. Latinamerika står för 22 procent av användarna och resten av världen 16 procent.