När det i början av november meddelades att Google skulle köpa företaget Fitbit visste världen inte om att det fanns fler prominenta intressenter som var med i budgivningen. Nu har en av dessa avslöjats.
I början av november i år meddelades det att Google skulle köpa företaget Fitbit, en tillverkare av aktivitetsarmband som fungerade som klockor och som också kunde hålla koll på hur mycket dess användare rör på sig. Köpesumman på 2,1 miljarder dollar, eller drygt 20 miljarder kronor, fick några att höja på ögonbrynen över det faktum att Fitbit inte direkt haft så lysande framgångar på marknaden som de kanske hade hoppats på, i synnerhet inte efter att Apple lanserade sin klocka Apple watch.
Många oroade sig direkt över vad som skulle hända med den information som de bärbara enheterna från Fitbit hade samlat in och som laddats upp till Fitbits servrar vilket ledde till att Google snabbt fick lova att denna information inte skulle ”sugas in” i Googles moln.
I kulisserna fanns det dock fler budgivare på Fitbit. En av dessa har nu avslöjats via dokument som Google lämnat in till amerikanska myndigheter i samband med att affären slutfördes. Budgivaren var ingen mindre än Facebook som genom sin vd Mark Zuckerberg började bearbeta Fitbits vd James Park redan i juni över en middag. De två företagen träffades igen i juli och senare i september varvid Facebook i oktober la flera bud på bolaget.
Slutligen blev det Google som la det vinnande budet på 7,30 dollar per aktie där hela köpesumman betalas kontant.
Vad kan då Facebook ha haft för intresse för Fitbit? Tja, ett företag som lever på att samla in, bearbeta och sedan använda så mycket information som möjligt om sina användare för att rikta annonser mot dem lär säkerligen ha sett ett stort värde i den användarinformation som Fitbit hade i sina databaser.