Fråga
Jag har en stationär Windows 7-dator och två bärbara med Windows 7 och Windows 10. Jag har bredband 300–500 megabit per sekund, men får bara ut en tredjedel av den hastigheten. Bredbandskollen är körd ett otal gånger, men aldrig kommit i närheten av vad jag ska ha, på någon av datorerna.
Comhem-routern fungerar (jag har provat med en grannes dator). Kan det finnas något samband mellan mina datorer som spökar? Hoppas att du kan komma med en trolig orsak till problemet.
Jan Strömstedt
Svar
Sådana här problem är alltid knepiga och du ger för lite information. Använder du kabelanslutning eller trådlöst, till exempel? I det senare fallet, stäng av två av datorerna, anslut en direkt till routern med kabel och prova igen. Blir det bättre då är det ditt trådlösa nätverk du ska felsöka.
Vad jag förstår fungerar det som det ska med din grannes dator, vilket borde betyda att routern och dess inställningar kan uteslutas. En tänkbar möjlighet är att alla dina tre egna datorer drabbats av elak kod och använder din bandbredd utan din vetskap.
Se till att ha bra säkerhetsmjukvara installerad på samtliga – alla program på marknaden har paket med stöd för flera enheter. Gör en säkerhetsgenomsökning på alla datorerna, både med ditt säkerhetsprogram och något annat, som till exempel Malwarebytes, www.malwarebytes.com.
En annan möjlig orsak är felaktiga DNS-inställningar, som diskuterats i två tidigare frågor nyligen, här och här. Det kan nämligen ge en märkbar nedsättning av hastigheten, men borde väl egentligen inte göra det vid användning av en tjänst som Bredbandskollen.
Du kan också prova med någon annan tjänst för hastighetstest, exempelvis www.speedtest.net. Se alltid till att ha bara en dator igång vid testerna och stäng av alla program som på något vis kan ta någon bandbredd, som ned- eller uppladdning, TV, videoströmning och liknande. Annars blir resultatet inte korrekt.
Det handlar mycket om att använda uteslutningsmetoden och eliminera en tänkbar orsak åt gången.
5 kommentarer
Om det är trådlöst kan det vara så att signalen inte riktigt går fram till dina datorer.
Pröva först med att ändra antennerna (om dessa är synliga) och se om det blir bättre
Sedan är roputern SÄKERT en 2,4 Ghz och 5G Hz router. Då skall du se två stycken anslutningar från din router då dina datorer letar efter WIFI. Du ska ansluta till den som har 5Ghz. Dom brukar ha samma SSID namn med skillnaden av att den ena har 5Ghz eller liknande i namnet. Lösenordet brukar vara desamma för båda anslutningarna.
Om du ansluter till den som har 2,4Ghz kommer hastigheten endast bli en bråkdel av din internet koppling på max 500 Mibit. En 2,4 Ghz kanske du i bästa fall kommer upp i 40 Mbit/s med. En 5 Ghz koppling så kommer du säkert upp i 300 Mbit/s minst
Sist tillbaka till routern. Om du är kopplad till 5Ghz anslutningen och ändå inte får upp hastigheten kan det vara så att routerns standardinställning på vilken kanal den skall sända/mottaga på inte är stark nog.
Genom att logga in på routern kan du ändra kanlerna från Standard till en annan som har bättre kanalsignal. Kom bara ihåg att du måste ändra på både 2,4 Ghz anslutningen som 5Ghz anslutningen.
Nirsoft har ett utmärkt gratis verktyg som gör att du kan mäta signalstyrkan.
Ändra i routern till en viss kanal och kör sedan WiFiInfoView och se vilken styrka kanalen fick.
Det kan ju vara bra att pröva alla kanaler och skriva ner dom i en tabell för respektive 2,4 Ghz och 5Ghz så har du en färdig mall där du ser vilken av kanalerna som gav bäst signal på respektive anslutning.
https://www.nirsoft.net/utils/wifi_information_view.html
Om Standard inte ger bästa resultatet ändra till den kanal som gav bäst resultat och pröva sedan bredbandskollen igen.
Eftersom du har ComHem, så kan det vara värt att veta detta: Om du har inspelningsbar Tivo digitalbox som ComHem erbjuder sina TV kunder, så kan boxen spela in upp till 3 TV-kanaler samtidigt, även om du inte har programmerat några inspelningar, och naturligtvis minskar din tillgängliga internet bandbredd så länge som den boxen är inkopplad på nätverket.
Om speedtest.net ger bättre resultat kan det eventuellt vara så att Bredbandskollen störs av webbläsartillägg.
Se. http://www.bredbandskollen.se/blog/2019/03/20/https-www-goto10-se-om-goto-10-2/
Din dator kan ha en begränsning på det trådlösa nätverket. Prova att ansluta med kabel istället till routern.
Låter som om datorerna kan vara av äldre modell (Windows 7 och kanske en uppgraderad Windows 7 till 10).
Om Jan Strömstedt har anslutit via kabel kan nätverkskorten ha begränsningen 100 mbps, om anslutningen sker via wifi kan äldre nätverkskort ha stöd för standarden 802.11n och då blir hastigheten därefter. Kolla specifikationen på samtliga nätverkskort i dina datorer!