Trots fortsatt lägre försäljningssiffror för både Iphone och Mac-datorer så levererar Apple en högre vinst än motsvarande kvartal förra året. Försäljning av tjänster och av små bärbara enheter stiger kraftigt.
Den som trodde att Apple villigt skulle förtvina i takt med att försäljningssiffrorna av Iphone fortsätter sjunka får nog tänka om. Företaget har nu rapporterat sina försäljningssiffror för årets tredje kvartal vilket Apple rapporterar som det fjärde kvartalet på grund av bolagets förskjutna räkenskapsår, och siffrorna visar på både solsken och om inte ösregn så åtminstone lite ruggigt väder. Intäkterna för Iphone sjönk drygt nio procent, Mac-datorerna sjönk fem procent medan Ipad steg med 17 procent och ”bärbara enheter”, det vill säga hörlurar och Apple Watch, steg med hela 54 procent – alla siffror jämfört med samma period förra året.
450 miljoner betalda prenumerationer
Intäkterna för tjänsteförsäljning i form av Icloud med flera steg 18 procent jämfört med samma period förra året. Apple avslöjar att bolaget nu har över 450 miljoner betalda prenumerationer på de olika tjänster som de erbjuder, vilket kan jämföras med 330 miljoner för samma period förra året.
Apples räknas inte in
Det finns flera saker värda att ha i åtanke när man noterar att Apple faktiskt levererar ett rekordhögt resultat för det fjärde kvartalet, 64 miljarder dollar i intäkter och 13,7 miljarder dollar i vinst. Apples tv-tjänst Apple tv+ hade ännu inte lanserats och Apples nya modeller av Iphone har endast sålts i drygt 1,5 månad. Iphone står fortfarande för över 50 procent av bolagets intäkter och om det inte var tydligt för någon innan så borde det vara det nu: Apple satsar stenhårt på att utveckla sin affär efter Iphone. Bolagets mobiltelefoner kommer givetvis inte försvinna från marknaden inom en extremt överskådlig framtid men Apple gillar pengar och vill gärna fortsätta dra in sina enorma summor varje kvartal.
Lanseringen av Airpods Pro och tjänster som Apple Arcade lär också gödsla Apples kommande resultat för Apples första kvartal 2020, eller årets sista kvartal för resten av världen, tack vare julförsäljningen där de flesta bolag tenderar att kratta in rejält med pengar om de lyckats tajma lansering och tillgänglighet av nya heta produkter.