Denna artikel är en annons från och av Paessler
Din webbplats är ditt företags ansikte utåt. Besökare förväntar sig att den är snabb, snygg och lättanvänd och därför måste den bara fungera – utan störningar.
Att välja rätt saker att övervaka kan vara en utmaning och beror förstås på hur ditt företag och din webbplats ser ut. Men för de flesta är de här tio indikatorerna viktiga att ha koll på för att garantera att kunderna får ut en bra upplevelse och att maxa möjligheterna att de ska handla av dig.
1. Tiden i drift – upptiden
Alla e-handelsföretag är förstås helt beroende av att hemsidan fungerar. Om den ligger nere bara i några minuter kan försäljningen minska märkbart. Ju längre sidan ligger nere och ju oftare det händer, desto mer riskerar det att skada ditt företags rykte. Att sajten är uppe och fungerar är därför utan tvekan den enskilt viktigaste indikatorn att ha koll på.
För en fullständig översikt över upptiden på din hemsida, bör du ha kontroll på upptiden för dina nyckelsidor från olika platser. Upptiden mäts vanligtvis i procent. En allmän regel är att sträva efter ”fem nior”, det vill säga 99,999 procents upptid.
2. Uppladdningstiden
De flesta internetanvändare är otåliga: 40 procent överger en webbplats som tar mer än tre sekunder att ladda. Om sidan inte laddar tillräckligt snabbt, hinner de lämna din sida innan de hinner fångas in av din hemsidas lockande innehåll.
Ett gemensamt mätvärde för att bestämma en webbservers respons är ”tid till första byte” (TTFB). TTFB påverkas av tre faktorer: när en fråga skickas till servern, när svaret bearbetas och genereras och när det skickas tillbaka till klienten. Genom att skicka förfrågningar från olika ställen kan du kontrollera hur snabbt din webbserver svarar.
3. Hämtningstiden för hela sidan
En annan viktig sak att hålla koll på är laddningstiden, som ger en indikation på hur lång tid det tar att ladda ner källkoden från en viss sida. En besökare på din webbplats kan endast agera på dina erbjudanden om hela sidan har laddats, inklusive allt som bilder och videoklipp. Laddningstiden kan ha stor påverkan på affären. Några exempel:
- Amazon gjorde en procents förlust i intäkter per 100 millisekunders platsbelastningsfördröjning
- Walmart ökade konverteringsfrekvensen med två procent för varje sekunds snabbare laddningstid.
- Mozilla förbättrade sin konverteringsfrekvens med 15,4 procent genom att förkorta laddningstiden med 2,2 sekunder.
En kort laddningstid förbättrar inte bara användarupplevelsen, utan ökar också din sök-rankning på Google. Google har angett sidhastighet som en av algoritmens rankingfaktorer.
Ping är ett kommandoradsverktyg, tillgängligt på nästan vilket operativsystem som helst med nätverksanslutning, som fungerar som ett test för att se om en nätverksenhet är nåbar. Ping-kommandot skickar en förfrågan via nätverket till utvald enhet. En lyckad ping resulterar i ett svar tillbaka till den ursprungliga datorn från den datorn som pingades.
Hur kan du då förbättra din laddningstid? Ett enkelt sätt är att minska bildstorleken. I många bildbehandlingsprogram finns alternativet att minska filstorleken på bilderna. Ett annat alternativ är att vara värd för din webbplats på ett innehållsleveransnätverk (CDN).
4. Felaktiga länkar
Hela webben är byggd på hyperlänkar. I värsta fall har din sajt några som leder till felmeddelandet 404. Kanske har du stavat adressen fel eller så existerar den länkade sidan inte längre. Oavsett orsak, var medveten om att de är dåliga för din verksamhet:
- Brutna länkar gör dina besökare frustrerade och skadar ditt företags rykte
- Brutna länkar ger intrycket att du inte har koll på din verksamhet
- De kan påverka konverteringen länkarna ligger på en säljsida
- Din sidrankning på Google kan gå ner
Se alltså till att regelbundet kontrollera din webbplats för trasiga länkar. Online-verktyg som W3C Link Checker är bra verktyg för ändamålet. Om du kör en stor webbplats, leta efter ett professionellt verktyg som körs regelbundet och meddelar dig om trasiga länkar. När du byter namn på eller tar bort sidor, se till att du omdirigerar den gamla sidan eller webbadressen till en destination på samma eller liknande ämne, om möjligt.
5. Kundresan – beställningsprocessen
För e-handelssajter är en fungerande beställningsprocess avgörande för verksamheten. Se till att dina besökare kan gå igenom hela processen utan problem.
Genom att övervaka viktiga arbetsflöden ser du till att dina besökare kan handla på det sätt du har tänkt dig. Det bästa sättet att göra det på är att använda ett automatiskt testningssystem som kan följa en definierad sekvens av webbadresser.
På samma sätt bör du kontrollera att registreringen till ditt nyhetsbrev fungerar korrekt. Ett fel under prenumerationsprocessen kan kosta dig många potentiella kunder.
Dina kunder måste också kunna logga in på din webbplats utan problem. Löpande inloggningsproblem är mycket störande och kan få dem att lämna din webbplats utan att genomföra planerade köp.
PRTG innehåller en HTTP-transaktions-sensor för övervakning av interaktiva hemsidor. Sensorn övervakar till exempel om inloggningar eller kundvagnar fungerar korrekt.
6. Databasprestanda
Många webbplatser innehåller dynamiskt innehåll som hämtas från databaser. För att säkerställa en jämnt fungerande webbplats, bör du hålla koll på databasprestandan. Ibland är orsaken till en mycket långsamt svarande webbplats helt enkelt att databasen svarar långsamt.
Därför är det en god ide att övervaka svarstiden för dina frågor till databasen. Ta reda på vilka frågor som tar mest tid och försök att optimera dem. Dessutom bör du övervaka din databas övergripande prestanda för att ta reda på om den är en flaskhals. Det kan också vara klokt att skapa varningar om resultaten av dina frågor innehåller felmeddelanden eller levererar resultat utanför de förväntade värdena.
7. Geografisk prestanda
Kontrollera hastigheten och tillgängligheten för din webbplats från olika delar av världen (till exempel med PRTG PRTG Cloud Ping Sensor eller med Cloud HTTP Sensor) och se till att kunderna får tillgång till din tjänst från alla håll och upplever en bra prestanda – oavsett var de befinner sig geografiskt.
Speciellt om du har ett globalt verksamt företag eller har kunder från olika delar av världen, är det viktigt att du övervakar din geografiska prestanda. Använd exempelvis dina analysdata för att välja vilka platser du ska fokusera på.
8. Hårdvaran på din webbserver
Log-filer, databasposter, foton och videofiler kan förbruka en betydande mängd av din webbservers diskutrymme. För att undvika fel vid skrivning av data eller dataförluster, behöver du ha koll på ditt lediga diskutrymme. En vanlig orsak till webbplatsfel är en hög CPU-belastning. För många aktiva processer överbelastar din CPU och sakta ner hela servern. Det finns flera orsaker till ett högt CPU-utnyttjande: Kanske är det en ny applikation som är problemet eller kanske din webbplats lockar många fler besökare. Om du upplever en hög CPU under en lång period bör du överväga att uppgradera din hårdvara. Dessutom bör du hålla koll på minnesanvändning och diskutrymme på din webbserver.
9. Besökare på webbplatsen
Ju oftare besökarna kommer till en mataffär, desto mer säljer de vanligtvis. Och det är samma sak med din webbplats: Trafik är en viktig indikator för framgången med din verksamhet. Självklart måste du skapa en bra användarupplevelse och optimera omvandlingsfrekvensen, men utan besök till hemsidan är det bortkastad ansträngning.
Dessutom, om du vet hur många som besöker din webbplats kan du lättare bedöma hur mycket belastning den klarar. Ständigt ökande trafik kan vara en anledning till att uppgradera dina webbservrar. Om antalet besökare sjunker behöver det inte handla om att kvaliteten i ditt erbjudande har blivit mindre intressant. Det kan också bero på ett tekniskt problem med din webbplats.
Ett omfattande gratisverktyg för att både mäta antalet besökare på din webbplats och få detaljerad statistik om webbplatstrafiken är Google Analytics. Kanske kan dina webbservrar hantera trafiken för det mesta, men om många människor vill besöka din webbplats samtidigt? Ökad publicitet efter att ditt företag nämns i media, eller en stor marknadsföringskampanj, kan leda till en kraftig ökning av besökarna på webbplatsen.
För att vara beredd på trafiktoppar är det en bra idé att regelbundet köra stresstester för dina webbservrar. Ett bra verktyg är Load Impact, som tillåter upp till fem fria stresstester för din webbplats.
10. Webbkvaliteten
Förutom att övervaka alla tekniska prestandaindikatorer bör du hålla koll på kvaliteten på din hemsida. Kvalitetskontrollen ska göras regelbundet och manuellt. Värdefullt innehåll och en bra användarupplevelse ligger till grund för en framgångsrik webbplats. Även Google lägger allt större vikt vid användbarhet och innehåll.
Här är några frågor som du kan överväga för din ”kvalitetsrevision”:
- Hur intuitivt är det att navigera på din webbplats?
- Har varje sida ett tydligt syfte?
- Är texten välstrukturerad och uppdelad i små och läsbara delar?
- Är färgerna harmoniska och är texten läsbar avseende textstorlek och färg?
- Är ditt språk och ditt tilltal lämpligt för din målgrupp?
- Är informationen verkligen värdefull för dina besökare?
- Går du regelbundet igenom och rensar bort felstavningar och föråldrat innehåll på sajten?
- Genom att ha koll på de här sakerna lägger du grunden till en webbplats med hög kvalitet.
Med en omfattande övervakningslösning som Paesslers PRTG kan du inte bara övervaka dina webbplatser utan också LAN, WAN, servrar, applikationer och mycket mer. Du kan testa PRTG i en månad – med samtliga funktioner utan kostnad. All information och utvärderingsversionen av PRTG hittar du här.