Mobiljätten Xiaomi har hittills haft en försiktig försäljning i Sverige, men sparkar nu igång på allvar för att ta sig in på marknaden.
Kinesiska Xiaomi (uttalas tja-å-mi) är världens fjärde största mobiltillverkare, men ett tämligen okänt varumärke i Sverige. Endast en liten webbförsäljning har hittills funnits och sedan i somras har några större återförsäljare sålt produkterna. Nu har man dock skaffat en officiell distributör och satsar på en större närvaro på den svenska marknaden.
Xiaomi som grundades för bara åtta år sedan, har på väldigt kort tid blivit stora genom att utmana de största tillverkarna med en aggressiv prisstrategi. Företagets officiella policy är att aldrig ta ut en högre vinstmarginal än fem procent efter skatt för försäljningen av hårdvara. Detta ska ses i jämförelse med de 50 procent som är normalt i branschen.
2017 nådde Xiaomi en omsättning på 15 miljarder dollar, bara sju år efter grundandet. Detta är betydligt snabbare än kända teknikbolag som Google, Facebook och Apple. Före 2018 fanns man inte alls i Europa, men har nu försäljning i Frankrike, Polen, Spanien och Italien. Helt nyligen gick företaget också in i Storbritannien. Och nu alltså i Sverige.
– Med produkter som Pocophone för 3 999 kronor inklusive moms, en flaggskeppsmobil prissatt till nästan hälften av konkurrenternas och en portfölj med minst lika bra produkter i relation till det pris konsumenten betalar, har den svenska marknaden redan tagit emot oss med öppna armar och då har vi ännu bara skrapat på ytan. Säger Krister Sundquist, VD för East & West Distribution AB som nu är officiell distributör.