Dell ger oss inblick i en spännande framtid med Ultrasharp 3218K, världens första 32 tums 8k-skärm. Modellen är utan tvekan en av bästa bildskärmarna som vi har testat.
Lagom till att 4k UHD-skärmar har blivit lite av en standard och vi har börjat vänja oss vid tanken på Apple Imac 5k, drämmer Dell till med denna bildskärm. Det är världens första IPS-baserade bildskärm på 32 tum med hela 8k (7 680 x 4 320 pixel) i upplösning vid 60 hertz.
Måste upplevas
Ganska ofta när vi testar olika enheter eller lösningar har vi redan från början en bild av utgången. Nu går vi alltid in med öppna sinnen och ögon, men det är ofrånkomligt att erfarenheterna också avspeglar sig i de inledande förväntningarna. Ganska ofta är de också ganska nära vad som visar sig bli resultatet i slutänden. Dock, ibland stöter vi på det där lilla extra som förvånar. Produkter som närmast blir svåra att beskriva, då de måste upplevas. Dell UP3218K faller utan tvekan inom denna kategori.
Annons: Se aktuellt pris hos Webhallen
Det yttre är ganska likt övriga skärmar i Ultrasharp-serien, med ett platt bordsställ och en arm som går att rotera 60 grader. Stället medger även höjdjustering och bildskärmen kan tiltas samt vridas i pivotläge. Det går även att fästa skärmen på annat sätt (VESA 100 x 100).
Lägger vi ned Ultrasharp 3218K ser vi enhetens anslutningar, som alla är snyggt placerade. De sitter lodrätt och är delvis skyddade av en liten utbyggnad på baksidan. Där finns två stycken för Displayport, en ljudutgång, en USB-upp, två USB-ned och en separat USB 3 med stöd för BC1.2-laddning. Dessvärre har Dell valt att inte inkludera en HDMI 2.1-port, vilket annars hade gjort bildskärmen mer komplett. Samtliga kablar kan sedan ledas via det sedvanliga hålet i ställets undre del för snyggare kabeldragning.
Packad med pixlar
Bildskärmen har en IPS-panel som arbetar med tio bits färgdjup, vilket ger oss över en miljard färger. Du får också över 33 miljoner pixel, med en pixeltäthet på 280 per tum. Skärmen har dessutom stöd för Dells Premiercolor-teknik och presterar 100 procent av Adobe RGB, sRGB samt Rec 709. Den mer filmfokuserade färgrymden DCI P3 täcks till 98 procent. Detta med ett Delta-E-värde på under 2. Ljusstyrkan ligger på 400 candela per kvadratmeter. Dell har även satsat på en ny form av skydd mot reflektioner, vilket gör att skärmen påverkas minimalt av direkt solljus.
Som handen i handsken
Som alltid när vi testar bildskärmar gör vi det med olika scenarion, vilka ska täcka merparten av alla vanliga användningsområden. Vi börjar kort med ett område som skärmen inte är byggd för, och det är spel i alla former. För trots att Dell UP3218K har en godkänd responstid på sex millisekunder så kommer kraven på grafikkorten att bli alltför höga för att det ska vara motiverat med ett utförligare test. Dubbla 1080TI-kort gav dock en upplevelse som vi aldrig tidigare haft, men trots dessa båda kort blev det ändå delvis ryckigt.
När vi däremot växlar över till Adobes programserie har vi verkligen hittat hem. Det känns verkligen som om skärmen passar som handen i handsken. Bilderna är kristallklara och färgerna är så levande och har ett så naturligt djup att vi nästan kände doften av gräset och ville plocka blommorna på ängarna framför oss på skrivbordet. Bildskärmen imponerade även med sin jämnhet. Färger, ljusnivåer, skuggor och kontraster var perfekta från hörn till hörn.
På samma sätt tycker vi att Dell Ultrasharp 3218K passar i det närmaste lika bra till CAD/ CAM-arbete, där precisionen blir utomordentlig. Självklart är bildskärmen även en behaglig dröm vid rent kontorsarbete. Det sistnämnda användningsområdet är dock lite som att köpa en Ferrari bara för att kunna köra till den lokala närbutiken.
Smarta program
Som alltid med Dell medföljer det även mycket kompetenta program som underlättar vårt arbete. Ett sådant är Easy Arrange, som låter oss dela upp skärmen i olika zoner och arrangera programmen.
Något annat som vi blev positivt överraskade av var bildskärmens förhållandevis låga effektförbrukning. Den höll sig på 61 till 78 watt under drift.
Det smakar alltså, och då brukar det också kosta. När detta skrivs kostar detta underverk nästan 45 000 kronor. Det är alltså en riktig dyr sak, men den håller toppklass.
Av Patrik Wahlqvist
- Tillverkare: Dell, www.dell.com
- Annons: Se aktuellt pris hos Webhallen
- Storlek: 32 tum
- Panel: IPS
- Upplösning: 7 680 x 4 320 pixel
- Kontrast: 1 300:1
- Färger: 1,07 miljarder
- Ljusstyrka: 400 cd/m²
- Responstid: 6 ms
- Anslutningar: 2 x DP + 3 x USB 3
3 kommentarer
Vad behöver man idag, grafikkortsmässigt, för att driva en sådan skärm om man ska ha den för bildbehandling och kontorsarbete och inte för spel.
Har ni verkligen testat skärmen?
För att kunna använda den så behöver man dubbla dubbla displayport kablar.
Köra 10bitars färg med Nvidia hem kort går inte ens (förutom under specifika förutsättningar som app stöd/full screen). Kör man skärmtester med Chroma subsampling och icke full /korrekt färg så har man inte koll. Speciellt om man börjar tjata om HDMI 2.1 som inte stödjer 8K utan komprimering.
Så hur var Windows inställt under test? HDR? RGB? 10Bitars färg? (för hint: DET GÅR INTE och hur testar man det då?)
Inget heller om att man kör dubbla dubbla displayport sladdar. Dvs PCn tror att man kör 4 skärmar, sedan så slås detta ihop med Nvidias programvara till 1 virtuell skärm. Detta var ett helvete när 4K/60 kom 2013 eftersom vissa program visade menyer på olika skärmar. Idag är det mesta av detta fixat, men det är fortfarande extremt hack/fult att köra 4 skärmar i en skärm. (jämfört med Apples 5K RiMac som kör egen custom display timer = en sladd)
Varför 8K? (förutom photon). För Windows har inte retina. Windows fungerar fortfarande extremt dåligt med HiDPI. Hur många % var ni tvingade att öka fonter/menyer? På 4K Windows så brukar Windows rekommendera 300%, vilket gör att man direkt torskar 300% av arbetsytan. Men även idag, med alla uppdateringar så finns det hur många program som helst som inte är anpassat i Windows = menyer osv är för små. Så igen: hur testades detta i 8K? Var det att bota datan och kolla på en bild? Kördes Chroma subsampling? osv.
För det är detta som irriterar mig enormt. Hur kan man testa skärmar om de inte är korrekt inställda? Om man inte ser korrekta färger =hur kan man avgöra vad som är bra förutom att lista specar från leverantör (vilket iof är PC Standard Proffs).
Vad sägs om att leta upp ett Nvidia Quadra kort som stödjer 10 bitar /RGB o testa på riktigt?
(Är jag bitter? Ja: för jag har i 2 år försökt få Windows att fungera med Chroma 4:4:4/RGB/10bit WideColor /HDR/60Hz/4K. O svaret är att det inte går med Nvidia hemkort vilket ingen vill erkänna. Skumt att 2015 RiMac klarar detta och det är därför bla bilden är på en helt annan nivå för bra bild är inte antal pixlar. Skumt att 2015 RiMac har P3 Widecolor /Chroma 4:4:4 och att fortfarande idag, 3 år senare så finns det 0 PC laptops tex med skärmar som har Chroma 4:4:4/ WideP3 gammut.
Hej Mauritz
Jag håller till fullo med dig när det kommer till valet av grafikkort och det optimala hade självklart varit att köra på en WS-maskin med typ ett P5000- eller WX 9100-grafikkort. Som alltid när vi testat mer specifika eller kanske rättare sagt udda highendprodukter så förs en nära dialog med tillverkaren och så även i detta fall. De ursprungliga testerna på skärmen gjordes även på Dell/EMC med dedikerad hårdvara, men då vi sedan även hade möjligheten att testa den lokalt så gjordes detta med den utrustning som fanns tillgänglig. Även här under en dialog med Dell kring uppsättning, och trots att denna inte var optimal så gav den ändå en hint om vad framtiden har i sitt sköte och att jobba med exempelvis med PS i den upplösningen ger en extrem bildupplevelse även på ”fel” grafikkort. Hade vi haft lokal tillgång till ett mer rätt grafikkort hade vi även kunnat gå djupare in på färghantering och dess korrekthet genom att använda en professionell colorimeter. Huruvida 8K är rätt eller fel är svårt att säga och är tills stor del en mycket subjektiv bedömning, men jag skulle inte vilja koppla det till att fokusera på användande av Windowsikoner eller standardprogram. Men däremot så måste jag säga att i såväl PS, Premiere och vid DNC-arbete samt i exempelvis Solid Works så tillför upplösningen helt klart ytterligare en dimension.