Fråga
Jag undrar om du/ni skulle kunna hjälpa mig med ett problem som jag har med uppdateringen av Windows 10 på en av mina datorer. Den jag har problem med byggde jag själv 2012 med komponenter enligt nedan:
Specifikation
Moderkort: ASUS P8Z68-V GEN3 (LGA1155)
Processor: Intel Core i5-2500K 3.30 GHz
RAM: 16GB 1300MHz (4×4)
SSD: ADATA SP900, 256GB
Nätverkskort (1): D-Link DFE-530TX PCI
Nätverkskort (2): ASUS USB-AC53 Nano Wireless adapter
Grafik: NVIDIA GeForce GTX 760
OS: Windows 10 Home (1703) 64-bit
Efter uppdateringen till 1709 fungerar allt som det ska (och uppdateringen gick utan problem), förutom att jag inte längre har tillgång till internet!
Jag har provat med ett flertal olika nätverkskort, nya, och även med kort från andra datorer som fungerar med 1709. Jag har också testat med trådlösa nätverkskort men samma sak där. Med de trådlösa nätverkskorten kan jag se alla SSID som jag har (och även grannarnas) men som sagt – ”ingen anslutning till internet”.
Alla drivrutiner och BIOS är uppdaterade som jag kan se (jag använder Driver Booster 5.2). Jag har ett antal datorer hemma (yrkesskada?) och fem andra, stationära och notebooks, funkar fint efter uppdateringen till 1709.
Emotser med intresse ert svar.
Rune Canberger
Svar
Det framgår inte av din fråga, men jag tycker mig uppfatta att du har tillgång till ditt nätverk och att det bara är internetanslutningen som inte fungerar? I så fall känns det väldigt mycket som ett DNS-problem.
Kontrollera först i dina nätverksinställningar att ingenting ändrats – att du använder en korrekt DNS-inställning om du kör med fasta IP-adresser i stället för DHCP och att det inte finns någon prosyserverinställning någonstans.
Högerklicka då på nätverksikonen i meddelandefältet och välj ”Öppna nätverks- och delningscenter”. Klicka på nätverksanslutningen och sedan på Egenskaper.
Dubbelklicka på ”Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)”. Välj antingen ”Erhåll adress till DNS-servern automatiskt” eller pricka för ”Använd följande DNS-serveradresser” och skriv in IP-adressen till din router i övre fältet. Sätt även Standard-gateway till samma IP-adress.
Eftersom problemet uppstod efter en uppdatering kan det, om ovanstående inte räcker, vara idé att prova med att nollställa Winsock. Öppna Kommandotolken i administratörsläge och skriv
netsh winsock reset
Starta om datorn och kontrollera om det fungerar.