Nya AMD Vega innebär ett rejält kliv framåt jämfört med föregående grafikarkitektur. Datormagazin fick tillfälle att testa ett av de första grafikkorten.
AMD fortsätter sin lansering av nya produkter. Efter flera nya processorer har turen nu kommit till grafiksidan. Den nya Vega-arkitekturen får sägas vara det mest intressanta nytillskottet på fem år från AMD.
Tre basmodeller av Vega – 56, 64 och 64 Liquid Cooled Edition
Under den första lanseringsvändan presenteras tre basmodeller, vilka sedan troligen kommer att optimeras och anpassas av respektive partnertillverkare. Namnen på dessa är Vega 56, Vega 64 och Vega 64 Liquid Cooled Edition – där siffran syftar på enhetens beräkningsenheter. Gemensamt för samtliga modeller är att AMD lämnar traditionella GDDR5 för HDM2, vilket ger en dubblerad bandbredd per pin och åtta gånger högre kapacitet. Som grund för denna övergång hittar vi även en ny minneskontroller, eller rättare sagt en cache-kontroller. Detta då Vega använder videominnet som en cache för både lagring och bearbetning vilket ska ge snabbare dataaccess. Dessutom har L2-cachen dubblerats mot tidigare arkitektur och är numera på fyra megabyte.
Vega är optimerat för DirectX 12 och Vulkan-baserade API:er men har även inbyggt stöd för kommande API-lösningar. Bland flera nya funktioner finner vi bland annat ett nytt hårdvarubaserat skuggningsläge som kombinerar vertikala och primära faser, något som framför allt snabbar på och förbättrar rendering över olika upplösningar och visningslägen.
Stödet för visningsenheter har förbättrats rejält sedan Polaris-arkitekturen. Bland annat har Vega stöd för dubbla 4K-skärmar i 120 hertz eller tre 8K-skärmar vid 30 hertz. Och går vi över till HDR får vi nu stöd för tre 4k-skärmar vid 60 hertz eller en 5K-skärm vid 60 hertz. Det finns även fullt stöd för HDCP2.2 och FreeSync över alla Displayport- och HDMI-utgångar.
Den produkt vi fokuserade på var Vega 64 som är tänkt att vara en direkt konkurrent till Nvidias GTX 1080-kort
AMD Vega 64 – Prestanda
Då detta är en helt ny produkt blev den föremål för intensiva tester, i syfte att kunna rapportera om våra första intryck. Den produkt vi fokuserade på var Vega 64 som är tänkt att vara en direkt konkurrent till Nvidias GTX 1080-kort. Detta medan det enklare Vega 56 snarare ska matchas mot GTX1070, både sett till prisbild och prestanda.
De primära testerna gjordes med ett system enligt nedanstående konfiguration. Dessvärre hade vi inte tillgång till AMD:s Threadripper-processor. Likaså hann vi inte med att jämföra värdena med ett Ryzen-baserat system, men detta får vi säkerligen anledning att återkomma till.
• Moderkort: Asus TUF X299 MARK2
• Processor: Intel Core i9-7820X @ 4.3GHz
• Lagringsenhet: Samsung 960 Pro
• Internminne: G.Skill TridentZ DDR4-3200 4 x 8GB
• Bildskärm: Viewsonic XG2700 4K 27-tum 4K
• Drivrutin: AMD Radeon Software Crimson Press Beta 17.30.1051
• Grafikkort för jämförelse: AMD Vega 64, Radeon R9 Fury X, Nvidia GTX 1080
Spelprestanda utvärderades med ett flertal olika spel. Här ser vi en markant förbättring jämfört med den tidigare toppmodellen R9 Fury, då Vega 64 under vissa förhållanden presterade mer än 30 procent fler bildrutor per sekund. När vi däremot jämför med GTX 1080 varierar resultaten kraftigt beroende på typen av spel och vilka tekniker de använder. Generellt menar vi att de överlag presterar ganska jämnt, men att AMD bättre hanterar höga frekvenser.
Går vi vidare till mer arbetsrelaterade tester blir utfallet ungefär likvärdigt. Det beror till stora delar på vilka tekniker som respektive program använder, se grafer för ytterligare information. Ett par aspekter som vi vill framhålla, och som troligen kommer att ändra delar av dessa resultat, är följande:
• Drivrutiner: Vi har under våra testdagar använt två olika drivrutiner i betaversion. Redan med den andra märktes klar prestandaförbättring. När den slutgiltiga drivrutinen lanseras kommer vi säkerligen att få se ytterligare optimeringar och bättre prestanda.
• Tillverkare: När detta skrivs finns en väldigt liten skara programtillverkare som har släppt uppdateringar som drar nytta av AMD:s nya funktioner, bland annat FP16 och den nya cache-kontrollern. När dessa tillverkare väl kommer ikapp borde vi kunna räkna med påtagliga prestandaförbättringar.
• Strömförbrukning: Så till det negativa. Vega 64 kräver dubbla åttapinnarsanslutningar och har en TDP på 295 watt (vilket vi ofta låg mycket nära under full belastning). Motsvarande värde för GTX-kortet är runt 130 watt. Hög TDP ger även hög värmeutveckling och här har AMD, lite som vanligt, arbete kvar att göra.
Sammantaget måste vi ändå säga att vi är ganska imponerade över vad Vega 64 presterar. Därför ser vi verkligen fram emot vidare tester och optimeringar. Vi kommer garanterat att återkomma med en djupare rapport längre fram.
Av Patrik Wahlqvist
Prestandatester
Klicka på bilderna för full upplösning (öppnas i ett nytt fönster).
[metaslider id=19073]
FÖR
Ett klart lyft jämfört med föregående serie, bra prestanda, ny och intressant teknik.
EMOT
Drar mycket ström.
REKOMMENDERAS TILL
När Vega 64 kommer med uppdaterade drivrutiner och det finns optimerade program kan det vara ett klart alternativ till GTX1080-korten
Tillverkare: AMD, www.amd.com
Cirkapris: 4 995 kr inkl. moms, 3 996 kr exkl. moms
Beräkningsenheter: 64 Stream-processorer
Minnesbandbredd: 484 GB/s
Minne: 8GB HBM2
GPU-frekvens: 1 247 MHz
Max SP-prestanda: 12,66 TFLOPS
2 kommentarer
Wow, 0 av 6!? Lite väl hårt betygsatt kan jag tycka 🙂
Eller hur 😉 Vi avvaktar med betyg till dess att vi testat kortet under en längre tid, men en nolla ska det givetvis inte stå. Tack för att du sa till.