Den misslyckade Google-satsningen på glasögon som lades ned för några år sedan kommer nu åter i omstöpt form.
Googles moderbolag Alphabet ger Google Glass en ny chans. Företaget har återupplivat den kontroversiella bärbara enheten med fokus på företagsapplikationer. Tillsammans med ett antal företag har man i tysthet testat en företagsversion av Glass och gör nu hårdvaran mer tillgänglig genom ett nätverk av partners.
Google Glass är en glasögonmonterad skärm som visar information liknande en smart telefon och kan kontrolleras med röststyrning och en pekplatta. Den introducerades som en protoyp för fyra år sedan och tanken var att ge användarna snabb åtkomst till meddelanden, navigationsanvisningar och mer, allt utan att behöva ta fram telefonen.
Den inbyggda kameran gjorde dock folk oroliga och detta tillsammans med ett mycket högt pris gjorde att projektet lades ned i januari 2015. Den nya företagsversionen av Glass har fortfarande kameran kvar, men också en röd LED som slås på när video spelas in. Hårdvaran levereras också med bättre trådlöst nätverk, en snabbare processor och möjligheten att användas ihop med slipade glasögon. Dessutom har man fundamentalt förändrat tanken med hur enheten ska användas.
I stället för att marknadsföra den som en allmänt användbar enhet för konsumenter görs Glass tillgänglig via specialiserade partners, som även säljer anpassad mjukvara med fokus på arbetsproduktivitet. Arbetare på DHL använder glasögonen för att sortera paket, GE är beroende av maskinvaran för arbetsplatsinstruktioner, och Sutter Health utnyttjar enheten för att hjälpa läkare under sina patientbesök.
Dessa förändringar drivs utanför Google som en del av Alphabets dotterbolag X, varför produkten nu också officiellt kallas bara Glass, utan Google. Det betyder också att Google självt kommer att fortsätta att arbeta med egna produkter för förstärkt verklighet med samma lag som också har utvecklat företagets Daydream VR-headset.
Dessa ansträngningar har hittills varit inriktade på smartphonebaserad förstärkt verklighet som en del av Googles Tango-initiativ, men kan möjligen en dag integreras i ett AR-headset eller ett par glasögon.