Fråga
Jag har en extern hårddisk (Seagate Expansion Desktop Drive), men den fungerar inte längre. Den lyser och arbetar som den brukar men kommer bara upp på mina enheter väldigt sällan.
Jag hittar den alltså inte och när jag väl gör det finns inte mina filer kvar. Vad gör jag?
Agnes Carlsson
Svar
När hårddiskar börjar bete sig så där finns det oftast inte så mycket att göra. Hårddiskar är förbrukningsvara och förr eller senare lägger de av.
Det viktiga är antagligen att försöka rädda dina filer innan du kastar den, om du inte råkar ha kopior någon annan stans? När hårddisken kan hittas, vilket tydligen inträffar ibland, kör något filräddningsprogram för att försöka kopiera filerna till en annan disk.
Det kan också vara idé att försöka klona hela disken till en annan disk medan du fortfarande kan komma åt den. Då kan du sedan ägna dig åt filräddning på en fungerande disk i stället.
Här är några bra gratisprogram för att klona en hårddisk:
Clonezilla – www.clonezilla.org
Driveimage XML – www.runtime.org
Macrium Reflect Free – www.macrium.com/reflectfree
Sök sedan igenom disken eller den klonade kopian med ett eller flera filräddningsprogram. Gratisprogram som kan rekommenderas är:
Recuva – www.piriform.com
Puran File Recovery – www.puransoftware.com
Softperfect File Recovery – www.softperfect.com/products/filerecovery
Pc Inspector – www.pcinspector.de
Det sistnämnda programmet är mycket långsammare än de övriga, men kan göra en djupare sökning om dessa misslyckas.
1 kommentar
En annan variant som händer oftare IMO är att själva interfacekortet i den externa driven (USB -> SATA/PATA) gått sönder, enligt min erfarenhet mera vanligt än att själva disken går sönder. Detta kollar man givetvis genom att plocka ut disken ur den externa lådan och testa den via annan extern låda eller interface, eller ber nån ”bekant” som kan detta utföra detta relativt enkla moment Noteras att jag haft 2st Seagate externa diskar med just detta fel, överhettning på interfacekortet alltså, inget fel på själva hårddisken
Lycka till.